Kinderlijk geloof

drs. J. Hoekman / 2 reacties

Vraag

Mijn dochtertje van drie is op haar kinderlijke manier veel met God en het geloof bezig. Als ze iets doet wat niet mag staat ze met haar handen voor haar ogen en kijkt me ondeugend aan, maar vervolgens kijkt ze ernstig naar boven en zegt: de Heere ziet het ook he? Als er iets is wat haar dwars zit vraagt ze: zullen we even met de Heere praten? (ze bedoelt samen bidden). Ik vind het mooi en ontroerend om te zien hoe ze een kinderlijk geloof heeft. Maar ik heb de volgende vraag: een tijdje geleden zaten we in de auto. Ze zei: Mam, ik heb een nieuw hartje van de Heere gekregen. Sindsdien zegt ze dit regelmatig. Ik zou graag om wijsheid vragen hoe ik hier mee om kan gaan.

Antwoord

Onze dochter deed dit ook toen ze ongeveer drie jaar oud was. Ze is inmiddels bijna 20 en haar hart is nog steeds van de Heere. Wat we vooral niet moeten doen, is zeggen dat ze dat niet zou mogen doen of zeggen. “Wie Mij belijden zal voor de mensen”, daar is geen leeftijd aan verbonden. Als ze wat ouder worden dan kun je vragen, hoe ze dat heeft ervaren of wat ze ervaart! Misschien kan ze dat op haar manier wel zeggen.

Natuurlijk neigt een mens ernaar om dit alles te wantrouwen. Dat je dochter een 'spelletje' speelt, omdat ze aan de reacties ziet dat jullie het mooi, bijzonder of fijn vinden. En beloond gedrag stopt niet als ze een beloning blijft ontvangen.

Toch kun je meer beschadigen door haar terecht te wijzen, dan door haar te bevestigen. Laten we het positieve bevestigen, dat is naar mijn mening de christelijke weg. En de Heere regelt Zelf wel hoe Hij werkzaam is en in de toekomst zal zijn, t.a.v. uw dochtertje. Zie het als zegen en geniet ervan.

Met broederlijke groet,
Ds. J. Hoekman,
De Ark op Urk

Lees meer artikelen over:

peuter
2 reacties
MvR
Misschien nog een paar gedachten ter aanvulling:

- Het is een zegen als een dochter van 20 het nog steeds zo mag zeggen. Er zijn echter helaas ook veel voorbeelden van mensen die als kind heel gelovig leken, maar als puber of jongvolwassene een heel andere kant op gingen.

- Er is dus voor zover ik zien kan geen Bijbelse reden om er van uit te gaan dat een kind bekeerd is.

- Er is echter ook geen reden om er van uit te gaan dat dit niet het geval zal zijn.

- Een kind is nog niet in staat tot zelfonderzoek. Geef het echter in het opgroeien wel mee, wat behoort bij een leven met de Heere. Dan kan het in het ouder worden wel zichzelf onderzoeken.

- Gebed en verder onderwijs zijn dus belangrijke middelen om dit kind te brengen of te bewaren bij Zijn genade!
levensbron
Wat fijn om dat te horen, vragensteller.
Dat is een voorbeeld voor ons allen.
We moeten worden als de kinderen.

Vertrouw op Hem geheel en al, de Heer'wiens werk ik roemen zal.
Dat vertrouwen moet u vast houden, vragensteller.
En...u wordt bemoedigd door Ds. Hoekman, zijn dochter heeft ook nog steeds een hart van de Heere.

God zegene u en uw dochtertje.