Vrij van stage rond trouwdag

Redactie Refoweb / 1 reactie

Vraag

Ik hoop volgend jaar te trouwen. Mijn vraag is hoe lang je vrij hebt als je nog naar school (MBO) gaat en in die periode stage loopt in de gezondheidszorg. Ligt het dan aan school hoe lang je vrij bent of aan de stageplaats? Ik weet dat je als werknemer twee tot vier dagen vrij kunt krijgen, maar geldt dat ook voor mij?

Antwoord

Degene die hier antwoord op kan/moet geven is jouw stagebegeleider (in overleg met de stageplaats). Neem dus contact met hem op. Wij weten niet om welke school, stagebegeleider en stageplek het gaat. Over het algemeen bepaalt de stageplaats tijd en inzet.

Tags in dit artikel:

juridisch
1 reactie
Wilma
Dat ligt aan het aantal uur stage dat je moet lopen. Het gaat erom dat je aan het eind een bepaald aantal uur op je stageplek moet zijn geweest. Daarin valt vaak wel te schuiven. Als je bijv. 32 uur per week moet stagelopen, kun je ervoor kiezen om 36 -40 uur per week naar stage te gaan, waardoor je meer dagen rond je trouwdag vrij bent.
Ook kun je ervoor kiezen om in de schoolvakanties stage te lopen en je vakantie op een ander moment (rond je trouwdag) te nemen.

Dit alles is wel afhankelijk van je stageplek, zij moeten akkoord gaan. Overleg met hen en breng het niet als een vast gegeven dat je 'die en die dagen' vrij moet zijn.

Bedenk ook goed dat als je stage gaat lopen, je stageadres van je verwacht dat je prioriteit bij je stage en opdrachten ligt. Houd daar rekening mee in de planning voor de voorbereidingen van je trouwdag. Het zou jammer zijn als je opdrachten niet haalt omdat je er niet voldoende tijd thuis aan kan besteden.