Oorsprong van het kwaad

Redactie Refoweb / 1 reactie

Vraag

Heeft God de zondeval gewild/gepland? Zo nee, waarom is het dan toch gebeurd? Zo ja, maakt dat Hem niet verantwoordelijk voor al het kwade als Hij het kwaad ook "wil"?

Als God alles in handen heeft, is het dan ook Zijn wil dat iemand bijvoorbeeld vermoord of verkracht wordt of gaat dat buiten Zijn wil om?

Antwoord

Over deze thema’s zijn al veel vragen en antwoorden gepubliceerd. Je kunt ze vinden onder de tag ‘oorsprong van kwaad’

1 reactie
Anneries
Natuurlijk heeft God de zondeval niet gewild noch gepland......
God heeft alles volmaakt geschapen en Hij zag dat het goed was, en de mens was de kroon op Zijn schepping, Hij had hem zelfs bijna Goddelijk gemaakt zegt psalm 8!
Dat er in de hemel toch een kwaadaardige engel( satan ) was, geeft duidelijk weer dat God geesten en mensen met een wil om te kiezen, geschapen heeft. Dat is de vrijheid die wij als Christenen mogen hebben. De Satan nu, stond op tegen God, en kwam op aarde om medestanders te zoeken. Wij, mensen hebben ons gedragen als een stel pubers die in opstand komen tegen onze vader ( die ons een regel heeft gegeven uit liefde om te kijken of we gehoorzaam waren) maar we hebben naar deze kwade genius geluisterd en zijn daarmee deelgenoot geworden van de satan.
God de Vader greep meteen in door de Moederbelofte te geven.
En hiermee begint het grote HEILSPLAN van God voor de wereld. Gen. ; 15. Want bedenk; God laat nooit varen wat Zijn Hand ooit begon. God wil Zijn schepping terug zoals Hij de schepping gemaakt heeft. Hij wil een nieuwe hemel en een nieuwe aarde waarop gerechtigheid wonen zal. Opb 21.
Daar werkt God naar toe eerst ongeveer 2000 jaar van de schepping tot Noach, na de zondvloed ongeveer 2000 jaar tot de geboorte van Jezus, en nu alweer ongeveer 2000 jaar van Jezus tot vandaag de dag....Het HEILSPLAN van God is nog niet af... " De volheid der heidenen is nog niet daar" maar let op te tekenen der tijden zegt Jezus in Math 24 en Lukas 21....
God heeft het kwaad niet gewild, maar momenteel zien we de duivelse machten " de boosheden in de lucht " waar Paulus het over heeft,zichtbaar over de wereld ( Gods wereld) gaan. God is nog geduldig en lankmoedig maar eenmaal zal de Leeuw uit Juda's stam komen met een blinkend scherp tweesnijdend zwaard om te oordelen......God wilde het kwade niet, Gaf ons Jezus als redding; Geloofd u dat?