Medicijnen voor aanmaak zaadcellen

drs. A. Meijer / 1 reactie

Vraag

Mijn man en ik hebben te horen gekregen dat mijn man sterk verminderd vruchtbaar is. Nu stond ik bij de drogist en er lag voor mijn neus een folder over nieuwe medicijnen: B-Daddy, q10. 50mcg q10, 2 capsules per dag. Het ondersteunt de aanmaak van normale gezonde zaadcellen. Het beschermt het dna in de zaadcellen en het verhoogt het energieniveau van de zaadcellen. Ik werd blij toen ik dat zag, maar graag willen wij samen eerst hier aan een medicus de vraag stellen of het verantwoord is dit te gebruiken en of u iets weet over dit middel?

Antwoord

Beste vragenstelster,

Wil je weten of het middel medisch of ethisch verantwoord is, of allebei?
Ik zal ingaan op het eerste.

Ik kende dit middel niet. Ik heb de stoffen die in dit middel zitten en de effecten daarvan wel voor je nagezocht in de medische wetenschappelijke literatuur.

Als je deze literatuur goed bestudeert komt er geen bewijs naar voren dat dit middel de kans op een zwangerschap vergroot. Grote kans dus dat je bij aanschaf alleen de kas spekt van de fabrikant die dit produceert. Dit middel zal overigens bij normaal gebruik geen nadelige effecten hebben op de gezondheid.

Het is volgens mij ethisch verantwoord om dit te gebruiken (maar daar zou ik niet op ingaan...).

Vriendelijke groet,
A. Meijer

Tags in dit artikel:

spermavruchtbaarheid
1 reactie
sydneylover
Dhr. Meijer verwoordt het netjes en voorzichtig.

Zo maar een paar websites: het gaat met name om een supplement dat veel selenium bevat. Zie http://www.preciseingredients.com/source.html.

Wat is de functie van selenium en hoeveel krijgt je bij een normaal voedingspatroon binnen? Zie http://mens-en-gezondheid.infonu.nl/gezonde-voeding/67999-seleen-of-selenium-tekort-symptomen-en-selenium-in-voeding.html. Lees met name deze zin: "De beste manier om de dagelijkse behoefte aan essentiële vitaminen en mineralen binnen te krijgen is door gevarieerd te eten."

En wat zegt een fabrikant van vitamineprullaria? Zie http://vitamine-supplementen.pilliewillie.nl/voedingssupplementen/zink-selenium.1.php

Als ik de website van b-daddy bekijk word ik bijna misselijk van de geraffineerde marketingmachine die wordt ingezet. Kijk de begeleidende plaatjes eens, een mooie dikke buik is toch de droom van ieder echtpaar met een kinderwens?

Mijn conclusie: de fabrikant van b-daddy wil op een hele subtiele manier echtparen die een grote onvervulde kinderwens hebben graag doen geloven dat hun middel kan helpen. Helaas zit de hele farmacie vol van dit soort subtiliteiten. Kwakzalverij is het nog net niet omdat het over de werking van mineralen in het lichaam gaat, maar die 30 euri per maand zou ik eerder besteden aan gezonde en lekkere voeding. Dan zit er tenminste nog wat culinair genot aan het gevoel dat je alles doet aan verhoogde vruchtbaarheid..