Toerekeningsvatbaar bij depressieve minderjarige

drs. N. Wolswinkel / 1 reactie

Vraag

Als een meisje van 15 depressief is en antidepressiva slikt, hoe verantwoordelijk/toerekeningsvatbaar is zij voor keuzes die ze normaal gesproken niet zou maken?

Antwoord

Een ingewikkelde vraag, wanneer dit alle informatie is. Wanneer ben je verantwoordelijk voor je keuzes? Wanneer ben je moreel verantwoordelijk? Ben je juridisch verantwoordelijk? Wat is de betekenis van minderjarigheid? Verantwoordelijk zijn en toerekeningsvatbaar zijn, zijn ook weer verschillende zaken! Wanneer er zou staan: iemand van 35 jaar, kwamen er dan andere antwoorden? In ieder geval was dan de rol van ouders anders wanneer het om verantwoordelijkheid gaat.

De meeste depressieve mensen zijn wel toerekeningsvatbaar en het slikken van medicatie is daarbij niet bepalend. Het is dus te complex om even iets over te zeggen.

Drs. N. Wolswinkel

Tags in dit artikel:

depressief
1 reactie
pauluddel
Medicijnen hebben wel degelijk invloed! Op de bijsluiter van verschillende medicijnen (ook antibiotica) wordt als mogelijke bijwerking gewaarschuwd voor suïcidale gedachten, zelfmoordpogingen en zelfmoord. Er zijn zelfs gevallen bekend van mensen die hun gezin en zichzelf hebben vermoord na het slikken van antidepressiva. Het komt misschien 'zeer zelden' voor, toch is het van belang om zeker de eerste tijd de persoon die dit soort medicijnen gaat slikken 24/7 in de gaten te houden. Zie ook de link naar het artikel over Prozac, "they said it was safe"
https://www.theguardian.com/theguardian/1999/oct/30/weekend7.weekend1