Bekering van Jozefs broers

Ds. J. Westerink / 6 reacties

Vraag

Zondag een leespreek gehoord over Jozef die zich bekend maakt aan zijn broers. Jozef die zijn broers omhelsde en weende. In de preek werd aangehaald dat deze broers allen vergeving hadden ontvangen en bekeerd zijn. Maar kun je deze geschiedenis zo doortrekken? Jozef is de Heere Jezus toch niet? Staat er op andere plekken in de Bijbel dat de broers tot bekering zijn gekomen?

Antwoord

Beste vraagsteller,

Hartelijk dank voor je vraag. Ik proef daaruit dat je niet zo maar klakkeloos aanvaardt wat je hoort in een (lees)preek. Dat is goed. Het gaat in een preek niet om gedachtenspinsels van een dominee, maar om opening van de Schriften. Daardoor ontvang je licht en daardoor behaagt het God de Heilige Geest te werken in hart en leven van een zondaar.

Maar nu je vraag. Ik vind de Jozefsgeschiedenis één van de mooiste onderdelen van de heilsgeschiedenis. Ik heb er in een vorige gemeente een serie preken over gehouden, met veel vreugde en -dat mag ik zeggen tot eer van Hem Die het behaagt om door de dwaasheid der prediking zalig te maken- ook met veel afname.

Nu weet ik natuurlijk niet precies hoe een en ander in de door jou bedoelde preek is verwoord, maar in grote lijnen kan ik me wel vinden in wat jij schrijft over die preek. Dat wil zeggen, dat ik het dus wel eens ben met de lijn die in die preek naar voren komt. De geschiedenis van Jozef kent twee lijnen. Eerst wordt Jozef gelouterd door de Heere in een weg van beproeving tot de taak waartoe de Heere hem heeft voorbestemd. Dan zien we Jozef zoals hij door de Heere wordt gebruikt om het volk van Abraham, Izaäk en Jakob in het leven te behouden. In de weg die Jozef met het oog op die taak gaat, zie ik inderdaad iets van Jezus Die door de diepte van de vernedering gaat naar de hoogte. In het functioneren van Jozef als de Zafnath Paäneach, zie ik opnieuw iets oplichten van de Heere Jezus. En wat de broers betreft: het is toch wel duidelijk dat er een hele verandering in hun optreden te zien is. Vergelijk de manier waarop ze eerst met Jozef omgaan en daarna met Benjamin. En ook de manier waarop ze over hun vader spreken en wat het voor hem zal betekenen wanneer Benjamin niet meer terugkeert.

Kortom, ik meen dat het in de lijn van de Schrift is, wanneer we over Jozef spreken als een type van Christus. Dat blijkt dan ook in zijn handelen met zijn broers en hun houding tegenover hem, voor, tijdens en na zijn bekendmaking wie hij is.

Misschien heb ik je zo een beetje gerust gesteld?

Ds. J. Westerink

Tags in dit artikel:

jozef
6 reacties
CvD
Het is niet belangrijk.
Zijn wij ( ik ) een oprecht kind van God.
lin1991
@ CvD, zo kan alles wel weggewuifd worden met jou reactie. Zeker het is waar. Maar ik vind het een goede vraag van de vraagsteller. Meerdere mensen vragen af hoe het nu zit met deze geschiedenis, of bijv. Boaz en Ruth. Mooi antwoord van de ds.
CvD
Een bekering is in mijn gevoel een zaak tussen God en een mens.
Daar moeten wij vanaf blijven.
In de hemel zullen mensen zijn die wij er niet verwachten en die wij er verwachten zullen er misschien niet zijn.
Omega
Als bekeringen slechts een zaak zouden zijn tussen God en mens, dan is het wel vreemd dat de Bijbel er zoveel aandacht aan besteedt. Een bekering is alles omvattend. Niet alleen in zijn uitwerking (de omgeving merkt het ook) maar -als het goed is- ook in z'n toepassing. Het dient anderen tot heilige jaloersheid te verwekken. Daarnaast komt het aanbod van genade, in het bevel van geloof en bekering, tot iedereen die het Woord hoort/leest.
Posthoorn
Je moet twee dingen onderscheiden: de analogie met wat er gebeurt in de bekering (Jozef: type van Christus; broers: type van de zondaar) én de - mogelijke - bekering van de broers zelf. Idem wat betreft Ruth.
huibertus
Ooit heb ik in een preek gehoord dat de 24 ouderlingen uit 0penbaring 19;4
zien op de 12 stam vaders van Israel en de 12 apostelen
of zou dat simbolisch kunnen zijn?anders zijn ze toch werkelijk bekeerd