Christelijke, bewuste single

C. M. Chr. Rots - de Weger / 4 reacties

Vraag

Ik ben een christelijke vrouw van 33 en ik ben bewust single. Is dat wel christelijk, vraag ik me af. Of moet ik bewust op zoek naar een geschikte partner? Ik heb er eigenlijk geen zin meer in. Ik heb op zich een leuk leven. Ik heb een baan die prima verdient in de offshore/maritieme industrie. Als ik straks meer werkervaring heb, zal ik veel mogen reizen voor mijn werk. Op dit moment doe ik een opleiding naast mijn werk, ik sport en ben actief in een kerk. Ook hoop ik op een later moment in mijn carrière, zeg maar over 15 tot 20 jaar naar het buitenland te kunnen verhuizen voor mijn werk. Verder ben ik wel christelijk opgevoed, maar kom ik niet uit een gezin met traditionele rolpatronen.

Daarnaast ben ik ook nog biseksueel. Mijn biseksualiteit alleen is nooit een reden geweest om bewust alleen te blijven. Ik ben bang dat ik christelijke mannen afschrik, omdat ik zelf mijn zaken goed voor elkaar heb, niet traditioneel ben en ook nog biseksueel. De mannen die tot nu toe geïnteresseerd zijn geweest in mij, zijn dat alleen op een platonische manier. Dat was ook al zo voor ik er voor uitkwam dat ik biseksueel ben. Ik ben gewoon klaar met platonische vriendschappen en ik wil het liever gewoon opgeven. Wanneer is het punt dat je mag zeggen, dat een relatie niet voor je is weggelegd?

Antwoord

Beste vraagsteller,

Tja, u stelt een lastige vraag. Ik zou liever zeggen, komt er ooit een moment dat je relaties uit de weg kúnt gaan? Natuurlijk kan iemand zich voor anderen afsluiten. Maar u bent niet alleen op de wereld, dus er zal altijd een beroep worden gedaan op ‘omgaan met anderen’. Hoe dan ook. Waar dan ook.

Relaties zijn er op verschillende niveaus. Nou ja, dat hoef ik u niet uit te leggen. U staat op dit moment in uw leven niet open voor ‘samen’, u blijft liever ‘single’. Dat is een keuze. Voor dit moment.

Tótdat “you fall in love”, zoals de Engelsen het zo mooi kunnen uitdrukken. Óf dat moment ooit komt weet ik niet. Dat zal de tijd leren. Áls dat moment komt zult u uw keuze voor een ‘single life’ moeten herzien, want dan is ‘single’ ineens minder aantrekkelijk.

U schrijft dat u op zich een leuk leven heeft. Mag ik daar dan wel de vraag bij stellen wat een leuk leven betekent als christelijke vrouw? Het antwoord daarop heeft namelijk te maken met uw levensvisie. Gaat het in uw leven om het ‘leuke’ of om het navolgen van Christus? Begrijp me goed: ik maak hier geen tegenstelling van, want natuurlijk hoeft het een het ander niet uit te sluiten! Ik probeer u even te laten nadenken over waar u staat, over wat uw levensdoel is. Daarmee komen we op het ethische vlak, zeker ook belangrijk als het gaat om ‘bewust leven’, nietwaar.

Is dit een beetje antwoord op uw vraag, of zit er eigenlijk een heel ándere vraag áchter de gestelde vraag (u hebt wel gemerkt, dat ik uw seksuele geaardheid niet expliciet ter sprake heb gebracht)?

Marijke Rots

Lees meer artikelen over:

biseksueelpositie van vrouw
4 reacties
Zoekster
Je eerste vraag is.. Ik ben bewust single, is dat wel christelijk?

Paulus geeft daarop antwoord in 1 Korinthe 7 vers 1-8.
"Tegen de ongehuwden zeg ik: Het is goed om te blijven zoals ik" (dus ongetrouwd).
Sterretje
Kijk hier eens naar!

https://www.youtube.com/watch?v=oeE6vmXHI0k
andrew
Tja, het komt op mij nogal egoïstisch over: IK heb het leuk en een leuke carriere.

Totdat je een keer je baan kwijt raakt en te oud bent om nog aan de slag te komen.
Dan kom je er wel achter hoe betrekkelijk je carriere is en was.
Femke
@ Sterretje, prachtig filmpje!

Om ook even op de laatste reactie in te gaan. Alle zaken / dingen waar je je hart op zet, waar God niet bovenaan staat, is egoïstisch /zonde. Dat kan inderdaad een carrière zijn maar kan ook gelden voor een gezin of iets anders.