Plaatsengeld

Ds. H. Paul / 7 reacties

30-07-2012, 11:05

Vraag

Ik vraag me af of ik verplicht ben plaatsengeld te betalen in de kerk. Wat gebeurt er als ik het niet doe? Ik ben daar tegen omdat ik vind dat de boodschap van de Heere God vrij is en dat daar niet voor betaald hoeft te worden. Een hele vreemde zaak vind ik het, terwijl er al genoeg collectes zijn. Allerlei theorieën worden aangedragen; vroeger zou dat ontstaan zijn. Ik vind het geen excuus, vroeger of nu, gastvrij is het geenszins. Kan ik weigeren?


Antwoord

Beste vraagsteller,
 
Met de stelling, dat de verkondiging van Gods Woord vrij is, lossen we de zaak niet op waar en hoe de verkondiging plaats kan hebben: de kerkdienst moet worden onderhouden. Een van de middelen is het verhuren van de plaatsen. In andere gemeenten houdt men een speciale collecte voor de zitplaatsen. Daar zijn de plaatsen vrij. Maar als bij besluit van de kerkenraad (dus ook van de ledenvergadering) de plaatsen verhuurd worden, is het betalen van plaatsengeld een verplichte zaak. Men dient zich als lid hieraan te onderwerpen.
 
Met vriendelijke groet,
Ds. H. Paul

Lees meer artikelen over:

collectekerkenraadzitplaats
Dit artikel is beantwoord door

Ds. H. Paul

  • Geboortedatum:
    16-07-1928
  • Kerkelijke gezindte:
    Gereformeerde Gemeenten
  • Woon/standplaats:
    Moerkapelle
  • Status:
    Inactief
235 artikelen
Ds. H. Paul


Dit panellid heeft meerdere artikelen geschreven
7 reacties
adriano313
30-07-2012 / 12:41
Beste vragensteller,

Gods Woord heeft niets met een eigen bedacht dekkingsplan van een begroting te maken
Gods woord kent wel Gods Zegen en in Jezus Christus deelt elk kind van God, rijkelijk in deze zegen...
Hiernaast is Gods economie er 1 van geven en niet van ontvangen of oppotten, ook hier zie je vaak een eigen bedacht systeem waarbij God (toch weer) op een zijspoor staat.
Het geven van tienden is m.i een betere oplossing om een kerk in stand te houden. Neem Abraham maar als voorbeeld die het zo aan Melchizedek (God) gaf, lang voordat de wet van Mozes nog bestond! (gen 14:20; heb 7:2) Tienden heeft dus in die zin niets met een verplichting te maken maar zorgt ervoor dat andere zaken of mensen kunnen voortbestaan.

Kortom, plaatsengeld is geen verplichte zaak (dat zou een wet zijn), maar ook geen oplossing (net als GSM antennes) om een begroting dekkend te krijgen. Want als ik elke week op jou plaats gaat zitten hebben we "de poppen weer aan het dansen" en heb je zowat een scheidsrechter nodig... Geven aan God is dan wat anders dan er een verplichte zaak van te maken

Een kerk zou er wijs aan doen om een transparant statement te maken naar de mensen dat als zij nauwelijks geld geven, je niet alleen weinig tot niets kunt doen...maar bovendien dat het hun niet tot zegen zal zijn!

Prijs God voor Zijn economie!
naam
30-07-2012 / 13:20
Een volwassen puber aan het woord...?
Waarom zou je het niet doen?
Maak het jezelf en anderen toch niet moeilijk. Zulke zaken zijn geen wezenlijke zaken.
Inderdaad; liefde, onderwerping, buigen, ootmoedig zijn, geen twisting veroorzaken, onderdanigheid aan de kerkenraad.
(overigs klinkt 'plaatsengeld' mij ook vreemd in de oren...)
Catherine
30-07-2012 / 14:19
Plaatsengeld bestond ja, geen idee dat dit nog steeds zo is. Vroeger kwam idd iemand geld ophalen daarvoor. Maar daar zijn andere dingen voor in de plaats gekomen, zoals groot onderhoud, vaste vrijwillige bijdrage, verjaardagsfonds, maar in feite precies hetzelfde.
Om daar nu zo'n principieel punt van te maken, is niet echt stichtend. Net zoals het gegeven dat er in sommige kerken 1 collectezak rondgaat en in andere 2 of zelfs 3. Het zijn bijzaken!
MUS
30-07-2012 / 16:00
Ik ben benieuwd naar de gemeente of plaats waar plaatsengeld nog praktijk is...
Natuurlijk mag je wat over hebben voor een kerkgebouw, toch komt het me wel vreemd over in de gemeente van Jezus Christus. Moet je voor een plaatsje vooraan meer betalen dan voor een plaats achter een pilaar?
Gewoon bespreekbaar maken in een (leden)vergadering.
Nen
01-08-2012 / 15:05
Nooit geweten dat dit nog steeds bestaat!
Bij ons betaalt men de tienden van het inkomen, zoals in de Bijbel aangegeven wordt.
Zo wordt gemeente/medewerkers/gebouw etc. betaald en de gever enorm gezegend!
Daniel
01-08-2012 / 21:25
Wij zaten vroeger op vaste plaatsen vooraan in de kerk, mijn moeder was niet arm.
We konden het ons veroorloven om vooraan in de kerk te zitten, zo waren we dichter bij God.
Dat dacht ik wel, God is er wel een beetje extra voor betaalde zitplaatsen. Waarom zou je anders betalen?

Nu twijfel ik aan alles, maar niet meer over betaalde zitplaatsen.
Race406
02-08-2012 / 12:25
Er zijn nog zat kerken waar de plaatsen gereserveerd zijn, en waar 1 of meer malen per jaar wordt afgekondigd: "En de collecte bij de uitgang is voor de zitplaatsen"....
En inderdaad sta je dan als gast (bij bijv een doopdienst) te wachten op het ene verlossende moment dat het licht aangaat. Wat dan aan de ene kant lachwekkend en aan de andere kant diep triest is, is dat ALS het lampje dan eenmaal aangata er een run ontstaat op de beste plekken zodat men het toch nog een beetje kan zien... Ik zou zeggen: Reserveer in zo'n geval de voorste banken voor de gasten. Die komen om het mee te maken. De rest zit maar een keer ergens anders.
De voorste plaatsen zijn de beste plaatsen. Men wil zo principieel leven, dan dit ook. In de Bijbel kregen gasten het beste van het beste. Deed men dat niet dan zwaaide er wat....

Ze zijn zo gek met dat licht, wat mij altijd weer verdriet doet is dat men heilig gelooft dat maar voor weinig mensen het Licht aan gaat... :-(

Terug in de tijd

Ik lees geregeld van christenen dat ze bepaalde christenen uit bijvoorbeeld de katholieke kerk als afvallig of niet echte christenen beschouwen en vice versa. Er lijkt een tweespalt tussen de kathol...
Geen reacties
30-07-2021
God geeft nooit meer te dragen dan je schouders dragen kunnen. Dit wordt regelmatig gezegd nu ik al lange tijd in moeilijke omstandigheden verkeer. Is dit een Bijbels gezegde? Waar kan ik dit vinden? ...
Geen reacties
30-07-2019
Ik ben de enige in de familie die gelooft in God en Jezus. Mijn moeder probeert mij steeds wijs te maken dat God niet bestaat, maar ik geloof echt dat Hij bestaat. Ik heb Zijn liefde ook wel eens erva...
Geen reacties
30-07-2018
website-ontwikkeling door webdevelopment by Accendis
design website door design website by Mooimerk
hosting website door hosting website by STH Automatisering