Trouwen maar niet gedoopt

Ds. J.L. Schreuders / Geen reacties

Vraag

Aan een dominee uit de Hersteld Hervormde Kerk. Ik ben nu al een tijdje samen met mijn vriendin. We zijn plannen aan het maken voor de toekomst. Dan komen we aan bij een struikelpunt: trouwen. Mijn vriendin is niet christelijk opgevoed. Echter gaat ze met regelmaat met mij mee naar de kerk. Zij vindt het een interessante beleving. Omdat we over de toekomst nadenken hebben we het vaak over het geloof en de inhoud daarvan. Nu is zij niet gedoopt, maar wel bezig met wat het geloof inhoudt. Het liefst willen wij in de kerk trouwen van mijn gemeente (HHK). Is het mogelijk om te trouwen met mijn vriendin ondanks dat zij niet gedoopt is? Daarbij heeft zij ook geen belijdenis gedaan etc.

ADVERTORIAL

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

In Egypte is het steeds lastiger om rond te komen. Voedselprijzen rijzen de pan uit. U kunt het verschil maken door een voedselpakket voor een gezin van Egyptische christenen te kopen, die wij uitdelen ter plaatse. Heel praktisch willen we hiermee handen en voeten geven aan de opdracht van God om de armen te voeden.

Doet u mee?

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

Antwoord

Beste vragensteller,

Voor een kerkelijke bevestiging van het huwelijk is het niet vereist om gedoopt te wezen of belijdenis te hebben gedaan. Natuurlijk hopen wij dat het daar vervolgens wel van komt, maar het is geen voorwaarde vooraf.  Wel is het nodig dat je werkelijk de zegen van God begeert en dat je ook met Zijn gemeente als getrouwd paar trouw zult meeleven. Die keuze moet duidelijk liggen. Ik raad je aan niet alleen met elkaar maar ook met je predikant en de kerkenraad van de gemeente daarover te spreken. Als het duidelijk wordt dat jullie als een christelijk echtpaar door het leven willen gaan en je in het huwelijksleven naar Zijn Woord wilt richten, dan hoeft niets een kerkelijke bevestiging in de weg te staan.

Je schrijft: ze gaat met regelmaat met je mee naar de kerk en ze vindt het een interessante beleving. Ik kan het gewicht van deze woorden natuurlijk niet inschatten, maar je zou er nog een zekere reserve en afstand in kunnen lezen. In dat geval is het goed dat  jullie er nog verder over doorspreken en dat het duidelijk wordt dat het leven met de Heere voor allebei van de grootste betekenis is. Ik wens jullie graag alle goeds daarbij toe.

Ds. J. L. Schreuders

Ds. J.L. Schreuders

  • Geboortedatum:
  • Kerkelijke gezindte:
    Hersteld Hervormd
  • Woon/standplaats:
    Boven-Hardinxveld