Bang voor verharding

M.M. van Winkelen / 2 reacties

Vraag

Ik, een jongen van 15 jaar, ben bang dat ik verhard ben terwijl ik dat helemaal niet wil of gewild heb. Ik heb gelezen over de zonde tegen de Heilige Geest en het heeft me bang gemaakt. Niet alleen bang maar wanhopig, omdat toen ik het las ik slechte dingen ging denken, terwijl ik dat helemaal niet wilde en je gedachten kun je niet zomaar stoppen. Ik weet niet zeker of ik verhard ben, maar ik voel niet meer echt en bidden voelt nu ook anders. Toen dat gevoel kwam was ik bang, ik wist gewoon dat er iets mis in me was en ik ben tot nu toe hoe dan ook erg bang. Ze zeggen dat als je verhard bent, dat je ook meer verharding wilt en het ook zoekt, maar is dat zo ? Want ik voel me al zo slecht en ik ben bang dat ik verhard ben, maar ik wil totaal niet meer verharden of slechte dingen denken of doen, ook al gaat het zo moeilijk.

Tot op de dag van vandaag heb ik veel vragen aan God en ik stel ze ook: Ben ik dan zo slecht, Vader? Is er geen weg meer terug voor mij? Is het goeie in mij weg, Vader? Is mijn hart werkelijk verhard terwijl ik dat nooit gewild heb? Heb ik gezondigd tegen de Heilige Geest? Nu ik dit heb geschreven krijg ik ook tranen en verlang ik echt naar de goedheid van God, want ik wil niet slecht zijn, slecht doen of zoiets, ook al voel ik me nu zo. Als mijn hart verhard is zou ik graag mijn hart in de handen van de Heere leggen en vragen of Hij het wil verzachten, want ik wil niet meer verharden. Ik zou ik er alles aan doen om het goede te laten zien, ook al is het moeilijk.

Antwoord

Beste vragensteller,

Je ziet in je eigen hart verharding en slechtheid. Je vreest hierbij dat je de zonde tegen de Heilige Geest hebt gedaan, dat vervult je met angst en (zoals je schrijft) zelfs met wanhoop. Je zoekt naar een manier om van die hardheid, zonde en slechtheid af te komen, maar je weet er eigenlijk geen raad mee. Ik zal hieronder ingaan op wat je hierover schrijft.

Als eerste laat je merken dat je vreest de zonde tegen de Heilige Geest te hebben gedaan. Nu is dit, zoals je zelf aanvoelt, een buitengewoon zware en ernstige zonde. De Heere Jezus zelf leert ons dat dit een zonde is die onvergeeflijk is. God heeft van alle zonden een heilige afkeer (meer dan jij en ik ons ooit kunnen indenken), maar dat geldt wel in overtreffende trap van de zonde tegen de Heilige Geest. Wat houdt deze zonde in? Wel, het is een beslist, weloverwogen en standvastig strijden tegen God. Iemand zondigt tegen de Heilige Geest als hij, terwijl hij uitdrukkelijk beter weet, het waagt om het werk van God te kleineren, bespottelijk te maken en bijvoorbeeld te houden voor het werk van de boze. Zo iemand stelt zich zo uitdrukkelijk en weloverwogen tegen het werk van God, dat de Geest het zo iemand niet meer waardig keurt om ooit nog iets te doen aan zijn bekering of hem te bewegen tot berouw of inkeer. En dan blijft bekering en inkeer zeker uit. Zo iemand loopt bij wijze van spreken zo hard bij God weg dat hij er niet over peinst om nog over zijn schouder te kijken. Een voorbeeld van de zonde tegen de Heilige Geest lees je in Math. 12:22-32. Lees dat voor jezelf maar eens na.

Nu is het zo dat het vaker voorkomt dat mensen in een ernstige vertwijfeling terecht komen, omdat ze vrezen deze zonde te hebben gedaan. De satan helpt hier graag aan mee, want hij ziet niets liever dat mensen denken dat redding en zaligheid voor hen niet meer mogelijk is. Er wordt wel eens gezegd dat degene die voor deze zonde vrezen, er in feite het minst gevaar voor lopen, omdat het juist een kenmerk is van hen die dit kwaad hebben begaan dat zij volstrekt afkerig zijn van zaken als berouw, bekering en vergeving. Het is belangrijk dat je voor jezelf hierover duidelijkheid krijgt. Ga ermee naar de Heere, vertel Hem van je vrees hierover en luister goed naar wat Gods Woord hierover zegt.

Je zit ook met de verharding die je voelt in je hart en die je een naar gevoel geeft. Nu is verharding niet hetzelfde als de zonde tegen de Heilige Geest. Verharding betekent dat je alles wat God in de Bijbel tegen ons zegt steeds makkelijker van je afzet, en bijvoorbeeld dus niet luistert naar de opdracht die de Heere ons geeft om Hem dagelijks te zoeken. Verharding betekent ook dat je geweten minder spreekt als je zondigt, en dat je dus minder ‘last hebt van de zonde’. Hoewel verharding niet hetzelfde is als de zonde tegen de Heilige Geest (en er hiervoor dus wel vergeving te krijgen is), betekent dit niet dat het daarom maar een ‘kleine’ zonde is. Integendeel, het is een oordeel dat God over ons laat komen als we weigeren naar Hem te luisteren en steeds toegeven aan de zonde. God laat ons dan als het ware een stukje los, waardoor we verder van God afraken. Verharding van ons hart is daarom schuld, het is zonde waarmee we God verdriet doen. Je doet er goed aan nauwkeurig acht te geven wat er zich wat dit betreft in je hart voltrekt.

Wat moet je dan met zo’n hart waarin je verharding en slechtheid ziet? Er zelf aan sjorren en schaven, zodat het zich wat beter gaat gedragen? Wat gevoeliger zijn, wat beter naar God luisteren? Dat zal je niet echt helpen, dat is een doodlopende weg. Die verharding en slechtheid die jij bij jezelf ziet, ziet de Heere ook. Zou Hij niet nog veel meer dan jou zien? Toch heeft de Heere een boodschap voor zulke mensen als jou. Weet je wat de Heere tegen je zegt? “Wie is slecht?, die kere zich herwaarts” (Spr. 9:3). Als er iemand is die slecht is, die onverstandig is, dan moet hij tot Mij komen, zo luidt de opdracht. Wat is dat rijk dat God zó naar ons vraagt. Hij vraagt naar slechte mensen, naar mensen die zichzelf slecht gemaakt hebben en daar niet vanaf kunnen komen. Bij die God alleen is raad en verlossing. Deze God zond Zijn Zoon naar slechte mensen. Deze God gaf voor slechte mensen Zijn Zoon over in het diepste lijden en in de grootste smaad. Deze God stortte zijn Geest uit over mensen die Zijn Zoon aan het kruis hadden genageld. Waar zouden we nog elders hulp moeten zoeken? Hij kan onze schuld vergeven en werkelijke vernieuwing van ons leven schenken. Als jij behoort tot de slechte mensen die de Heere hier aanspreekt, kan God ook in jouw leven de kracht van Zijn genade vertonen. Ga daarom met die nood, die slechtheid en die verharding naar de Heere. Verklein het niet, maar vertel Hem hoe het er met je voorstaat. Dan heb je te maken met een God die –uit genade– uitkomst geeft en veel groter zal blijken te zijn dan wij ooit hadden kunnen denken. Sterkte ermee!

M. M. van Winkelen

Deze vraag werd ook behandeld in het programma 'Pastorie online':

Tags in dit artikel:

zonde tegen Heilige Geest
2 reacties
handelingen2_21
niet om er zomaar mee te gaan rusten, maar misschien kan dit citaat met Spurgeon je helpen

"Dat is geen hard hart, het hart dat zegt: "Heere, ik heb een hard hart; verzacht mijn hart." Het is al een zacht hart."
volledige preek, zie http://www.downloadpreken.com/artikelen/A032.pdf
veel zegen !
sjaloom
Je brief ontroert me. Dat je op jonge leeftijd zo met deze vragen zit.
Je bent bang dat je de zonde tegen de Heilige Geest hebt gedaan. Dit is niet zo, daar hoef je echt niet bang voor te zijn, want als dit zo was zou je er juist niet bang voor zijn, maar je er bewust aan over geven. Ook ben je bang dat je overgegeven bent aan verharding. Maar als ik lees hoe je bid en het uitroept naar je Vader: Ben ik dan zo slecht? Is het goede in mij weg? Is er voor mij een weg terug? Je wilt ook niets liever dan je harde hart in handen van de Vader leggen. En je verlangt naar de goedheid van God. Je wilt het goede doen, niet het kwade. Van wie komen deze gedachten en verlangens denk je? In de bijbel kun je lezen over Paulus, die het uitroept: Want het goede dat ik wil, doe ik niet, maar het kwade dat ik niet wil, dat doe ik. Je wilt goed doen, maar je komt er achter dat je telkens weer het verkeerde doet. Lees het maar in Romeinen 7:13-25 maar vooral vers 19. Daarmee mag je naar God gaan en dat doe je ook al. Hij kan jou Zijn vrede en liefde geven, zodat je mag groeien in geloof. Je mag je hele leven in Zijn handen leggen en erop vertrouwen dat Hij het goede met jou voorheeft. Daarvoor is Jezus gekomen, en Hij heeft ook voor jou de straf gedragen. Daar mag je amen op zeggen! De duivel is er op uit om jou bij Hem vandaan te houden. Hij wil niet dat je je leven aan Jezus toevertrouwt. Hij maakt je bang en aan het twijfelen en fluistert je in: voor jou is het niet, je bent te slecht. Geloof het niet, de duivel is de vader van de leugens. Hij weet dat hij zal verliezen. Maar Jezus is de grote Overwinnaar. Als je bij Hem vrede zoekt en vergeving van zonden zal Hij het zeker geven. Dat heeft Hij zelf beloofd!!