Verlangen om bij God te horen

G.A. Terlouw / 4 reacties

Vraag

Aan iemand van Ger. Gem. Ik weet niet meer goed hoe ik verder moet. Ik ben een zondaar en ik ben God kwijt. Ik ben verloren. Ik vind de wereld niet meer belangrijk. Als ik in de kerk zit, heb ik zo'n verlangen om bij God te mogen horen. Ik ben ook zo jaloers op alle mensen die bij Gods Kerk mogen horen. Ze mogen voor altijd bij God zijn! Hun zonden zijn vergeven! Ik weet dat je je verlorenheid moet voelen. Ik weet dat ik veel zonde doe, dat ik God heb verlaten en dat ik van mezelf niks goeds meer kan doen. Soms denk ik dat het voor mij niet meer kan. Toch heb ik, als ik bijv. iets godsdienstigs gedaan heb, best vaak een stem in mijn hoofd die zegt: “Je doet het best goed. Als je zo door gaat kom je er wel.” Ik weet dat dit niet klopt, maar de stem blijft het zeggen. Ik weet niet hoe ik hiermee om moet gaan en hoe ik nu verder moet. Kunt u mij helpen?

Antwoord

Beste vragensteller,

Als ik je vraag lees, dan gaat het denk ik over “Hoe krijg ik vrede met God?” Je ervaart dat je zondaar bent en tegelijk is er iets dat je tevreden maakt met jezelf. En daarvan weet je dat dat niet goed is. Maar hoe dan wel? Een paar gedachten die ik met je wil delen.

Bedenk, in het licht van Gods Woord, hoe God jou ziet. Bid om het licht van de Heilige Geest. Een paar teksten om te overdenken en dat kun je zelf dan verder wel uitbreiden. Psalm 51:7, Efeze 2:1-3, Rom. 3:9-20. Het is goed om dit te overdenken, zodat je duidelijk zicht krijgt op jezelf. Het is de Heere Zelf, Die ons deze dingen leert.

Het volgende om te overdenken is wat je absoluut nodig hebt: verzoening. Er moet voor je zonden betaald worden. Matth. 5:26, Ezechiël 18:4, Hebr. 10:31.

Het derde: die verzoening kun je zelf niet tot stand brengen, niet in het allerminst. Je bent geestelijk dood door de misdaden en de zonden, Efeze 2:1. Je goede werken, als die er al zijn, dragen er ook niet aan bij, Efeze 2:9. Serieus zijn, levensverbetering, nauwgezet leven: je kunt jezelf er niet mee redden en God is er niet tevreden mee. Het zijn hooguit opgepoetste zonden, omdat ons hart niet deugt, de bron van al die dingen deugt niet. En: God eist volkomen gehoorzaamheid, volkomen liefde. En dan kun je niet meebrengen. Je hebt het niet. En God zegt dat je een vijand bent. Tevreden zijn met je godsdienstige plichten is enorm gevaarlijk. Je kent misschien de weg van Christen in de christenreis. In plaats van naar de enge poort te gaan, ging hij op pad naar de stad zedigheid. Door zelfverbetering het met God in orde brengen. Dat is onmogelijk. Het is ook zondig: het is een miskenning van het werk van de Heere Jezus Christus.

Deze dingen overdenken is nodig, opdat je zult beseffen dat je Gods genade nodig hebt, om je te redden. De Heere zegt: opdat alle mond gestopt worden en de gehele wereld voor God verdoemelijk zij. Daarom zal uit de werken der wet geen vlees gerechtvaardigd worden voor Hem, Romeinen 3:19,20. Dit is niet zo prettig voor ons mensen om te horen. Het heeft iets van het ondertekenen van je eigen vonnis. “Tegen U, U alleen heb ik gezondigd, en gedaan wat kwaad is in Uw ogen; opdat Gij rechtvaardig zijt in Uw spreken en rein zijt in Uw richten”, Psalm 51:6. Maar de Heere heeft er een doel mee: niet je ondergang, maar je behoud.

Het vierde element is dat God Zelf een Weg tot de zaligheid heeft gegeven. God weet dat jij niets kunt, dat je hopeloos verloren bent. En nu zond God Zijn Eigen Zoon! Voor zondaren, Lukas 19:10. Hij kwam om volkomen te betalen, Matth. 3:15 en 2 Korinthe 5:21. Heel onderwijzend is hier ook Romeinen 5:5-11: Hij is een Zaligmaker van krachtelozen, goddelozen, zondaren, vijanden. Hij verdiende de zaligheid en Hij schenkt ook die zaligheid.

Hoe wordt de Heere Jezus Christus nu onze persoonlijke Zaligmaker? Erken dat je Hem nodig hebt, omdat je zonder Hem totaal verloren bent. Wie gezond is heeft de dokter niet nodig, maar die ziek is, Matth. 9:12. Zie je zonde en schuld onder ogen en kom daarmee tot de Heere Jezus. Net als die bloedvloeiende vrouw: deze van Jezus gehoord hebbende, kwam onder de schare en raakte Zijn kleed aan, Markus 5:27. Of zoals de moordenaar aan het kruis: Heere gedenk mijner, Lukas 23:42. Belijd aan Hem je zonde, je door-en-door zondige natuur. Zijn bloed reinigt van alle zonde, 1 Johannes 1:7-9. Let op de belofte die daar staat. In Lukas 18 vertelt de Heere Jezus een gelijkenis over twee mensen die opgingen om te bidden. De één was een tollenaar. Zijn gebed was kort. Het was een belijdenis van wie hij zelf was: zondaar. Het was een belijdenis van Wie God is: genadig. Het was een hartelijke bede, om in die genade te mogen delen. En kijk hoe dat afloopt: deze ging af, gerechtvaardigd naar zijn huis. Van harte toegewenst.

G. A. Terlouw

Lees meer artikelen over:

verzoening
4 reacties
11_10
Beste vraagsteller,

Dhr. Terlouw haalde Romeinen 3 aan. Toen ik je vraag las, dacht ik met name aan Romeinen 3: 10/12:

'Er is niemand rechtvaardig, ook niet één, er is niemand die verstandig is, er is niemand die God zoekt.'

Hieronder een aantal citaten van jou:
'Ik ben God kwijt - heb ik zo'n verlangen om bij God te mogen horen. - Ik weet dat ik veel zonde doe, dat ik God heb verlaten en dat ik van mezelf niks goeds meer kan doen.'

Het lijkt wel alsof je de bijbel citeert! Wat me echter opvalt, is dat je wél op zoek bent naar God. 'Kan dat dan wel?' Als ik jouw vraag lees, zie ik in het middelpunt duidelijk staan: 'Ik verlang om bij God te horen'. Wat een mooi verlangen! 'Hoe kan dat dan?' Dat verlangen komt van God, wie anders kan jou dat geweldige verlangen in je hart leggen dan God alleen? Dank God dat Hij in jou werkt. Dank Hem dat God nooit loslaat wat Zijn hand ooit begon. Laat al je verlangens met bidden en smeken en dankzegging bekend worden bij God (Fil. 4:6).

Ga met God!
markusa
Beste vragensteller,

Naast de mooie gegeven antwoorden wil ik nog wat kleine tips geven.

Rust nooit totdat je Jezus Christus hebt gevonden als de betalende Borg. (op Uw Woord heb ik gehoopt, ps119) Wees dus niet gerust als je Hem niet kent. (Wee de gerusten in sion. Amos 6:1) Zoek Hem zoveel mogelijk. Doe wat je kan!

Overweeg het volgende heel goed: de tijd die wie hier op aarde hebben is kort. Heel kort. Ons leven is heel snel voorbij. Als je oude mensen spreekt zullen ze allemaal zeggen: het was als gisteren dat ik jong was. Daarom herhaal ik het nog een keer: de tijd is kort! (Het leven is een damp, de dood wenkt ieder uur, ps89)

Bid veel. Dat hoeven geen lange gebeden te zijn. Ook geen omhaal van woorden, de Heere is alwetend, en weet veel beter wat je nodig hebt dan jijzelf. (Matthëus 6:5-8) Maar bid met een oprecht hart. Gebruik geen moeilijke taal, maar bid eenvoudig. Smeek om Zijn genade en om Zijn geest in je leven. Bedel veel om Zijn genade. Roep Hem aan. Doe dat sowieso op vaste tijdstippen zoals Daniel maar ook tussendoor. Met je ogen open of dicht. Hij heeft nog nooit een bidder laten staat en een ds zei eens: in de Hel zijn geen mensen die te veel gevraagd hebben, alleen die te weinig gebeden hebben.

Lees in de Bijbel. Lees veel in de Bijbel. Onderzoek de Bijbel. Koop een Bijbel met kandtekeningen, daar is zo veel in te vinden. Sla eens een Bijbelverklaring open bij gedeeltes die je niet begrijpt.

Lees oudvaders, daar kan je wonderlijk veel van leren. Je zult merken dat oudvaders soms lastig leesbaar zijn omdat er per preek heel veel punten worden onderverdeeld en de toepassing vaak lang is. Anders dan wij gewend zijn. Maar haak niet te snel af. Stichting de Tabernakel heeft veel preken omgezet naar hedendaags Nederlands. Bestel daar eens een preek of neem een abonnement.

Luister veel preken. Het internet staat vol met mooie en goede preken. Ikzelf luister altijd preken die over het bijbelgedeelte gaan waar ik in aan het lezen ben.

Abboneer je via je mail op " dagelijks Woord". Dan krijg je elke dag een bijbeltekst in je mail. Elke keer als je je mail opent kom je in aanraking met de bijbel.

Installeer online Bijbel op je telefoon. Als je even wat vrije tijd hebt en de bijbel niet bij de hand, pak je je telefoon erbij.

Ik kan je de volgende boeken aanraden:
Woorden voor Jonge mensen - Jonathan Edwards
Zo is God - DA Carson
Zo gij Zijn stem dan heden hoort - RM McCheyne
Rondom de enge poort - CH Spurgeon
Zoekt en gij zult vinden - CH Spurgeon
Komen tot Jezus Christus - John Bunyan

Bovenstaande boekjes zijn bijna allemaal dun en goed leesbaar. Je gaat vanzelf naar dikkere pillen :D

Daarnaast overweeg de volgende zaken veel (Matthew Meade):

1. Pas ervoor op te rusten voor een schijn van Godzaligheid
2. Probeer een uitnemendheid te zien in de Godzaligheid
3. Ziet op de toekomende dingen (d.w.z.: de eeuwigheid)
4. Schat [de waarde van] uw ziel zeer hoog
5. Denk veel aan de strengheid en haastigheid van het oordeel, die ieder mens door moet voor hij in de eeuwigheid kan genaken.

Aan het einde van dit antwoord vraag ik je nog een keer om oprecht over het volgende na te denken: De tijd is kort!

Ik wens je veel zegen toe!
panny
"Toch heb ik, als ik bijv. iets godsdienstigs gedaan heb, best vaak een stem in mijn hoofd die zegt: “Je doet het best goed. Als je zo door gaat kom je er wel.” Ik weet dat dit niet klopt, maar de stem blijft het zeggen. Ik weet niet hoe ik hiermee om moet gaan en hoe ik nu verder moet. Kunt u mij helpen?"

Ik denk dat elke christen daar veel last van heeft. Er zit veel hoogmoed en trots in ons hart. Dat is een blijvende strijd. Wij denken steeds dat we door onse godsdienst wel iets verdienen.
Er is een dagelijks gebed nodig of God een nederig en oprecht hart wilt geven (want er is in onszelf niets waarmee we trots bij God kunnen komen).
Dat wilt zeggen dat je niets goeds van jezelf verwacht, maar de gerechtigheid alleen in Christus zoekt.

En dat is ook de kern van de bekering: dat je inziet dat je door de zonden de toorn van God verdient, dat God rechtvaardig is in Zijn straffen. Dat je jezelf niet kan verlossen van de macht van de zonde (je gaat het wel proberen maar het is een hopeloze strijd, het lukt je niet in eigen kracht dichter bij God te komen). We kunnen alleen verlost worden door de genade van God in Jezus Christus.

Het gebed van van Daniël in Daniël 9 is een mooi voorbeeld waar dit allemaal in terug komt.
Het kwade wat God over ons brengt is onze eigen schuld. Gods straffen zijn rechtvaardig: we hebben het verdiend.
Onze enige verwachting zijn de barmhartigheden en vergevingen van God.
Er is dus geen enkele grond in ons, alleen Gods genade kan ons redden.
We kunnen met niets anders dan met onze zonden bij God komen smekend om genade.

"Wij hebben gezondigd, en hebben onrecht gedaan, en goddelooslijk gehandeld, en gerebelleerd, met af te wijken van Uw geboden, en van Uw rechten."
"Bij den Heere, onzen God, zijn de barmhartigheden en vergevingen, alhoewel wij tegen Hem gerebelleerd hebben."
"O Heere, hoor! o Heere, vergeef! o Heere, merk op en doe het, vertraag het niet! Om Uws Zelfs wil, o mijn God!"

In Christus is zoveel te vinden: vergeving van zonden, vrede met God, verlossing van de macht van de zonde, een genadige en trouwe Vader in de hemel, etc.,etc., Hier op aarde is het nog niet volmaakt, maar straks in de hemel een volmaakt eeuwig leven bij God! En dit wordt allemaal voor niets en onvoorwaardelijk (alleen uit genade) aangeboden.
Als je dit allemaal vind in Christus gaat er een groot licht op in je leven. Niets op aarde is vergelijkbaar met de vreugde en vrede die we door Christus in God vinden.
We worden vaak zo opgeslokt door aards geluk en rijkdom. Maar dat is allemaal maar schijn en in niets vergelijkbaar met het geluk en de rijkdom die te vinden is in Christus.
Zullen we dan niet alles moeten doen om dit te zoeken?

Zondaren welkom bij Jezus Christus:
http://www.theologienet.nl/documenten/Archibald-Alexander.pdf

1. Christus is een bekwame en bereidwillige Zaligmaker, Die iemand die tot Hem komt in geen geval zal uitwerpen.
2. Gods genade in Christus is volkomen vrij. Dat wil zeggen, Hij vereist geen
voorbereiding of verdienste in degenen die komen. Zij worden uitgenodigd om in
al hun schuld en vuilheid de toevlucht tot Hem te nemen. Opdat zij uit Zijn
genadige handen vergeving en vernieuwing van leven ontvangen zullen.
3. Voor iedere zondaar bestaat de enige hindernis om te komen slechts uit wat in zijn eigen binnenste is. De deur der genade kan niet verder open gedaan worden dan hij al is. De nodigingen van Christus kunnen niet meer welwillend zijn dan ze al zijn.
4. De gehele schuld van de ondergang van een zondaar die weigert tot Christus te komen, ligt aan zijn eigen deur. Zijn eigen verdorvenheid en onwilligheid vormen het enige obstakel. Christus was bereid aan Zijn grootste vijanden leven te geven, indien zij tot Hem zouden komen. Hij klaagt “En gij wilt tot Mij niet komen, opdat gij het leven moogt hebben” (Joh. 5:40).
5. De bekering van een mens is uitsluitend het werk van God. Dezelfde kracht die
veroorzaakte dat het licht uit de duisternis scheen, moet ook in onze harten
schijnen. Scheppen is iets dat God alleen kan. Maar bekering is een “nieuwe
schepping”, en dat vereist dezelfde goddelijke kracht als die de wereld tot aanzijn riep.
6. God heeft bevolen dat het evangelie aan alle creaturen verkondigd moet worden, zonder onderscheid. Ieder die het hoort, heeft een Goddelijke machtiging om het aan te nemen. En als hij het evangelie ontvangt, heeft hij de trouw van God als onderpand voor zijn eeuwige zaligheid.
7. Omdat de kracht van het woord afhangt van de werking van de Heilige Geest, behoren alle christenen voortdurend en vurig te zijn in hun smeken om de uitstorting van deze Geest der genade, opdat zondaren tot bekering mogen komen.
8. Wij worden bemoedigd om te hopen dat de tijd aanstaande is, en misschien snel nadert, waarin de bekeringen zullen toenemen, ver boven de ervaringen in vorige eeuwen. De tijd waarin de Joden als een natie, Gods genade ontvangen. Wanneer alle koninkrijken der aarde koninkrijken van God en Zijn Christus zullen worden. “Ja kom, Heere Jezus”. Amen
emaildfj1atgmailpuntcom
Hallo Vraagsteller,

een paar bijbelteksten:
10 Want wie het leven wil liefhebben en goede dagen zien, die moet zijn tong weerhouden van het kwaad, en zijn lippen van het spreken van bedrog; 11 die moet zich afkeren van het kwaad en het goede doen; die moet vrede zoeken en die najagen. 12 Want de ogen van de Heere rusten op de rechtvaardigen, en Zijn oren zijn gericht op hun gebed; maar het aangezicht van de Heere is tegen hen die kwaad doen. (1 Petrus 3)

God wil daarbij helpen.

Psalm 15: 1 Een psalm van David. HEERE, wie zal verblijven in Uw tent? Wie zal wonen op Uw heilige berg? 2 Hij die oprecht wandelt en gerechtigheid beoefent, die met zijn hart de waarheid spreekt. 3 Die met zijn tong niet lastert, zijn vrienden geen kwaad doet en geen smaad jegens zijn naaste op de lippen neemt. 4 In zijn ogen is de verworpene veracht, maar wie de HEERE vrezen, eert hij. Heeft hij gezworen tot zijn schade, zijn eed verandert hij evenwel niet. 5 Zijn geld leent hij niet uit tegen rente, een geschenk ten nadele van de onschuldige aanvaardt hij niet. Wie deze dingen doet, zal niet wankelen, voor eeuwig.
Verder nog: 1 Joh.2:15-17
Schrijf me gerust, ik communiceer er graag over: emaildfj1@gmail.com