Belijdenis doen voor onbekeerden

Ds. J. van Rossem / 1 reactie

Vraag

Ik weet dat er over het belijdenis doen al veel vragen gesteld zijn. Maar ik heb toch nog een vraag waarop ik nog geen antwoord heb kunnen vinden: mag je ook belijdenis doen als niet bekeerd bent, maar als je wel weet dat God het is Die je elke dag weer opnieuw helpt, dat je Gods leiding in je leven ziet.

Antwoord

Wie is bekeerd? Gods kinderen zijn niet bekeerd om bekeerd te zijn, maar om elke dag opnieuw bekeerd te worden. Bovendien: is het bidden om bekering ook geen belijdenis. En belijdenis met gevouwen handen? Eigenlijk belijden we dat we de Heere in alles nodig hebben en dat we Hem niet kunnen missen, ook al moeten we nog zo veel leren. Eigenlijk doen we geen belijdenis om het niet te kunnen maar om het elke dag opnieuw van de Heere te leren.

Dan is er ook de belofte dat wie de Heere nederig valt te voet, die zal van Hem Zijn wegen leren. Dan mogen we in het, soms schuchter doen van belijdenis, al onze vragen aan de Heere belijden en bidden om Zijn kracht. Wel heben we te staan naar bekering en mogen we niet eerder tevreden zijn voor we het wonder van bekering mogen ervaren. Maar met je hart roepen om bekering is ook een levensteken. Vergelijk het met een baby die huilt om moeder. Dat is ook een levensteken! Dan zijn we in de belijdenis niet zeker van onszelf, maar dan mogen we het verwachten van de Heere. Dan zijn we in alle eigen schuld en twijfel op Hem geworpen.

Ik ben niet bekeerd omdat ik belijdenis doe. Dan zou ik mezelf belijden. Maar we moeten de Heere belijden en vragen om Zijn onderwijs. Dan bidden we: Heere, bekeer mij, dan zal ik bekeerd zijn. Het was de belijdenis van de psalmdichter die zei: Welzalig hun die al zijn kracht en hulp alleen van U verwacht. Lees de psalmen maar eens door. Elke psalm is een belijdenis. Dan zijn er verschillende gestalten in het doen van belijdenis. Laat elke dag voor je een belijdenis op je knieën zijn.

Ik bid je Gods zegen toe!

Hartelijke groet,
Ds. J. van Rossem

Tags in dit artikel:

belijdenis
1 reactie
olivia
Voor mij werd jaren later pas duidelijk dat ik Zijn kind ben. Ik was toen al bijna 23 jaar en op mijn 19e belijdenis gedaan. Toch geen moment van spijt gehad, want het was de Heere zelf Die me tot deze keuze bracht. Gods zegen en wie Hem needrig valt te voet, ZAL van Hem Zijn wegen leren! (bedoel het niet makkelijk!)