Buitengesloten door man

C. M. Chr. Rots - de Weger / 2 reacties

Vraag

Mijn man vertelt niet alles aan mij. Onlangs hoorde ik via een ander dat hij ander werk heeft. Hij heeft hier helemaal niks over gezegd tegen mij en we hebben dat niet besproken. Toen ik vroeg waarom dat hij dat niet heeft verteld, zei hij: ik weet het zelf nog maar net. Wat moet ik hier mee? Het doet mij zoveel pijn en voel mij erg beschaamd. Ik voel mij buitengesloten en raak het vertrouwen in hem kwijt. Is dit erg van mijn kant? Wat kan ik er aan doen dat dit niet weer gebeurt, want ik merk steeds vaker dat ik niet alles weet. Vraag ik te weinig aan hem? Ik voel mij er zo verdrietig onder.

ADVERTORIAL

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

In Egypte is het steeds lastiger om rond te komen. Voedselprijzen rijzen de pan uit. U kunt het verschil maken door een voedselpakket voor een gezin van Egyptische christenen te kopen, die wij uitdelen ter plaatse. Heel praktisch willen we hiermee handen en voeten geven aan de opdracht van God om de armen te voeden.

Doet u mee?

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

Antwoord

Beste mevrouw,

Eigenlijk is uw vraag er een die niet zo geschikt is om anoniem te beantwoorden. Uit hetgeen u schrijft kan ik niet zoveel opmaken, of ik moet zelf gaan invullen. Ik ken u niet. Ik ken uw man niet. Ik ken de situatie niet. Als uw vraag ‘slechts’ gaat over het feit dat uw man ander werk heeft, kan inderdaad het antwoord van uw man de nuchtere waarheid zijn. Misschien heeft hij promotie gemaakt, of is hem een andere werkplek aangeboden en heeft hij dat “nog maar net” gehoord. Dat kán. Mogelijk is diegene die u dat heeft verteld buiten zijn of haar boekje gegaan. Het kan ook zijn dat hij/zij degene was die de baan zojuist heeft aangeboden. Ik zeg niet dat het allemaal wáár is, maar het zou kunnen, nietwaar. Dan is uw gevoel van buitengesloten zijn onterecht. Dan zou het vertrouwen in uw man op een ander level thuishoren.

Kortom: als ik uw verhaal lees kan ik alleen maar bedenken: wat is hier aan de hand? Welk verhaal gaat er schuil achter dit korte briefje? Klopt het wat ík denk... nee, ik ga niet invullen. Ik kijk slechts naar wat u aan het papier hebt toevertrouwd.

Ik weet niet of u te weinig vraagt. Ik weet niet of uw man te weinig vertelt. Het woordje “te” is een classificatie die ú geeft. Maar wanneer is iets “te”? Wat ik lees gaat over een relatie die niet optimaal functioneert. Bedenk dat úw houding en gedrag (mogelijk controlerend?) invloed op hem hebben. Op zíjn houding en gedrag. Net zo goed als andersom: zíjn houding en gedrag hebben invloed op u.

Ik zal niet zeggen dat de waarheid in het midden ligt, maar ik denk dat het voor u beiden goed zou zijn om eens rustig en serieus met elkaar te praten over wat u bezig houdt. Uw verdriet moet u niet wegduwen of ontkennen, maar als handvat nemen voor een gesprek. Wellicht is het beste advies dat ik u kan geven: práát met uw man en eventueel samen met een deskundige vóórdat gevoelens escaleren en er meer kapot gemaakt wordt dan u beiden lief is! Uiteraard mag u ook mij nog eens, en dan uitgebreider, schrijven.

Het ga u goed,
Marijke Rots

C. M. Chr. Rots - de Weger

  • Geboortedatum:
  • Kerkelijke gezindte:
    Christelijk Gereformeerd
  • Woon/standplaats:
    Aalten
  • Status:
    Actief
  • Bijzonderheden:

    Marijke leverde op 25-05-2017 haar 1000ste antwoord in de vragenrubriek af. Lees hier het jubileuminterview.

    Bekijk ook:

Tags in dit artikel:

communicatierelatieproblemen
2 reacties
leene
Mijn eerste reactie NOU JA, da's een rare boel. Maar dan lees ik de reactie van mw Rots en dan denk ik wat een geweldig goede reactie. Als ik nog eens voor mij onoplosbare problemen heb ga ik bij haar langs.
En dat is dan ook wat ik deze mw aanraad, schrijf haar, ga langs. Ik wens u wijsheid toe.
AHHK76
Volgens mij voelt u zich eenzaam! Wat moet dat moeilijk zijn om te ontdekken dat uw man steeds meer zijn eigen leven naast u leeft... Ik hoop dat u hierover het gesprek met hem aan kunt gaan en kunt vertellen wat dit met u doet. Ik hoop dat uw man dan goed luistert en vertelt wat de oorzaak hiervan is. Dat u dan samen kunt werken aan verbetering van uw huwelijk! Heeft u familie of vrienden die met u meeleven en u steunen? Ik wens u wijsheid en sterkte toe!