Belijdenis doen als je in de kerk wilt trouwen

Ds. H. Paul / Geen reacties

Vraag

Wij geloven thuis dat je bekeerd moet zijn om belijdenis te kunnen doen. Nu willen mijn vriend en ik binnen een jaar gaan trouwen, maar na een gesprek met de dominee blijkt dat je verplicht belijdenis moet doen als je in de kerk wilt trouwen (ik ga naar de Gereformeerde Gemeenten). Kunnen we dan maar beter niet in de kerk trouwen of is er een andere mogelijkheid?

Antwoord

Beste vraagstelster,

Onze Nederlandse Geloofsbelijdenis leert ons in artikel 28, dat ieder schuldig is zich bij de kerk te voegen. Niemand mag op zichzelf blijven staan. We kunnen ook niet als dooplid ingeschreven blijven staan. De eis dat men geen belijdenis mag doen voor het duidelijk is voordat we bekeerd zijn is te hoog gegrepen. Natuurlijk kunnen we alleen in waarheid belijdenis des geloofs afleggen met een waar geloof. We mogen er dan ook geen vrede mee hebben, als we dat ware geloof niet bezitten. Maar dat geldt ook ons gehele leven, ons bidden en psalmzingen.

Voeg je in de weg, die de kerk je voorhoudt met het gebed: "Schenk Heere, wat U vraagt en geeft wat U beveelt". Laat het een worsteling zijn die je aan de Heere verbindt en in gehoorzaamheid Zijn weg doet gaan. Dus het belijdenis doen niet uitstellen en wel het huwelijk kerkelijk laten bevestigen.

Met vriendelijke groet, ds. H. Paul

Tags in dit artikel:

trouwdienst