Israëls twaalftal

Ds. C. van de Worp / Geen reacties

Vraag

Graag wil ik aan u de volgende vraag stellen. Op de bijbelkring in onze wijk bespreken wij op dit moment het boek “Israëls twaalftal”. Nu met het bespreken van het hoofdstuk over Jozef wilden we u het volgende vragen. Is bekend hoe oud Jozef was toen hij de dromen had? We spraken over de invloed die de leeftijd kan hebben op bijvoorbeeld hoe er verhalen verteld worden. En een volgende vraag is: In Genesis 49 vers 24 staat in de Statenvertaling het woord herder met een kleine letter. In de bijbelstudie en ook bij het nazoeken in andere vertalingen staat overal het woord herder met een hoofdletter. Onze vraag is dus, wie wordt er in dit vers met de herder bedoeld?

Antwoord

In Genesis 37:2 lezen we dat Jozef 17 jaar oud is. Hij zal niet lang daarna zijn dromen hebben gedroomd. In hoeverre zijn leeftijd direct van invloed is geweest op het krijgen van die dromen is toch denk ik de vraag. God wilde aan Jozef en zijn broers dingen meegeven en dat is niet echt afhankelijk geweest van Jozefs leeftijd.

De wijze waarop “herder” wordt geschreven hangt samen met de wijze van vertalen. Het betreft hier een lastig vers in het Hebreeuws, de oorspronkelijke taal van het Oude Testament. Sommigen, waaronder de Statenvertalers, laten herder hier slaan op Jozef en zeggen dan met name dat hij een ‘onderherder’ is. In de aanduiding herder zou Jozef hier een type zijn van de Heere Jezus, die straks als de grote goede Herder zou komen. Anderen kiezen er voor om het woord voor “herder” te laten slaan op God, de Machtige Israëls. Daarom schrijven zij in de vertaling dan vaak het woord “herder” al met een hoofdletter. Calvijn kiest er toch het meest voor om herder op Jozef te laten slaan, maar hij heeft natuurlijk ook niet het laatste woord. Gezien de verdere tekst neig ik er zelf ook het meest naar om herder hier met een kleine letter te schrijven en te laten slaan op Jozef. Dat brengt ook de minste ingrepen in de oorspronkelijke tekst teweeg.

Ds. C. van de Worp

Lees meer artikelen over:

dromenhoofdletterjozef