Burgerlijk huwelijk in een synagoge

Ds. C. van de Worp / Geen reacties

Vraag

Bij ons in de omgeving is er de mogelijkheid om een burgerlijk huwelijk in een synagoge te laten sluiten. Wat is hier op tegen?

Antwoord

Steeds meer locaties worden gebruikt als plaats waar een burgerlijk huwelijk wordt gesloten. In dat kader is er mijns inziens niet direct iets tegen om voor die huwelijkssluiting een synagoge te kiezen, al moet je je toch ook wel afvragen of je voor een huwelijkssluiting nu een plaats moet kiezen waar normaliter erediensten worden gehouden. Ik weet in dit geval niet of die synagoge ook nog daadwerkelijk door een joodse gemeenschap in gebruik is als plaats van samenkomst op de sabbat om er de eredienst te houden.

Aan de andere kant is natuurlijk wel de vraag te stellen: waarom kies je als bruidspaar voor die synagoge? Wil je er toch een godsdienstig tintje aan geven? Of wanneer je een huwelijk na de burgerlijke huwelijkssluiting ook kerkelijk laat bevestiging waarom wil je op twee plaatsten zijn waar in de regel in dat gebouw erediensten worden gehouden. Bij een kerkelijke bevestiging zou ik er zeker niet voor kiezen om ook de synagoge te gebruiken, dat lijkt mij ook verwarring geven. Kortom ik vind het niet gemakkelijk om zomaar een eenduidig antwoord te geven. Ik zou graag nog eens nadere argumenten voor de keuze van een synagoge horen.

Ds. C. van de Worp, Ede

Lees meer artikelen over:

trouwentrouwplannen