Spreken van de Heere

B.S. van Groningen / Geen reacties

Vraag

Beste Ger. Gem.-beantwoorder. Ik zit in een 'lastige' situatie. Als ik bijvoorbeeld een mooie psalm/lied hoor of een fijn gebed, dan denk ik heel snel: zou God hierdoor mijn leven willen veranderen? En dan ben ik weer afgeleid van de inhoud van de tekst. Hoe moet ik hiermee omgaan?

Antwoord

Beste vraagsteller,

Hoe graag ik je ook zou helpen, met deze gegevens is het moeilijk om tot een bevredigend antwoord te komen. Mag ik je enkele vragen stellen, wellicht kan ik dan in tweede termijn jou wat meer handreikingen doen.

Allereerst zeg je dat je denkt dat God door een lied, psalm of een mooi gebed jouw leven wil veranderen. Wat bedoel je daarmee? Bekering, wedergeboorte, of een andere levensstijl? Dat is me uit jouw korte vraag niet duidelijk.

Je bent ook gauw afgeleid van de tekst. Bedoel je dat de muziek, melodie je zo mooi in de oren klinkt, dat je dit als een aanwijzing van God ervaart? De woorden van het lied, de psalm zeggen iets over de inhoud, daar gaat het toch juist om? Dat zijn zo de vragen die bij mij opkomen.

Eigenlijk is jouw vraag: hoe spreekt de Heere tot mensen? Kan dat door een lied, psalm, gebed? Ik denk dat de Heere daartoe machtig is. Toch is Zijn gewone weg/werk om jongeren/ouderen tot Hem te trekken Zijn Woord en de Heilige Geest. Zo kun je het op vele plaatsen in de Bijbel terugvinden. Dat een bepaalde psalm of een lied, een gebed ook een middel kan zijn, acht ik niet onmogelijk. Maar je zegt zelf: dan ben ik weer afgeleid en is ook het mooie weg. Je noemt dat zelf een lastige situatie. Hoe moet ik daar mee omgaan? Kort nog een paar aanwijzingen/vragen.

1. Hoe is jouw persoonlijke omgang met de Heere?
2. Neem je de middelen waar, die Hij ons gegeven heeft: Bijbellezen, meditatie (stille tijd), gebed?
3. Op welke momenten ben je onder de indruk van een lied, psalm of een gebed (wat is trouwens een ‘mooi’ gebed?)
4. Leg je jouw probleem ook voor de Heere neer: dat is het enige en juiste Adres.
5. Jouw zaligheid kan nooit afhangen van het horen van een lied/psalm, maar moet gefundeerd zijn op Christus, als het fundament van de zaligheid.
6. In Psalm 85 staat: Merk op mijn ziel wat antwoord God u geeft.
7. Weet je geen raad met deze situatie? Breng het bij Hem en laat niet af hart en oog op te heffen naar omhoog.
8. Leef je dicht bij de Heere, of is het maar oppervlakkig.
9. Kun je de Heere Jezus missen voor je persoonlijk leven?
10. Een voorbeeld uit Handelingen 16. In Filippi was geen synagoge, maar kwam men (vrouwen) samen bij de rivier. Onder de prediking (een middel van God gegeven tot zaligheid), opende de Heere “haar hart.” Hier zie je dat Gods Woord kracht doet, door de Heilige Geest. In diezelfde plaats kwamen Paulus en Silas in de gevangenis. Ze waren gegeseld en hadden het niet best, of toch wel. Midden in de nacht zongen ze onder bizarre omstandigheden God lofzangen. “Zal Zijn lof zelfs in de nacht, zingen daar ik Hem verwacht.” En de gevangenen hoorden naar hen. Van bekering lees ik alleen bij de stokbewaarder en zijn gezin.

Een psalm of een lied is niet zonder waarde, maar ik hoop dat je me begrepen hebt, dat dit niet het belangrijkste is, al kan een lied bijzonder veel doen in het hart. Toch is het gevaarlijk om het gevoel alleen waarde toe te kennen zonder waarachtig geloof. Een predikant zei eens in een preek: er is veel gevoel zonder geloof, maar er is geen geloof zonder gevoel. Lees maar in zondag 7 wat een waar geloof is. Dat wens ik je van harte toe.

Tenslotte, wil je nog dat ik nader om jouw vraag/situatie inga, laat het mij via Refoweb (vragen@refoweb.nl) weten.

Met hartelijke groeten,
B. S. van Groningen

Lees meer artikelen over:

Gods wil