Seksuele intimidatie op de werkvloer

Ds. J. van het Goor / 1 reactie

Vraag

Kunt u mij bijbelse argumenten geven tegen seksuele intimidatie op de werkvloer?

Antwoord

Beste vraagsteller!

Op de site van de Rijksoverheid vond ik onderstaande informatie over seksuele intimidatie.

Vormen van seksuele intimidatie zijn:
verbale seksuele intimidatie:
seksueel getinte opmerkingen maken of seksueel getinte sms’jes of briefjes toesturen;
intieme vragen stellen over iemands privé-leven;
voorstellen doen voor afspraakjes met de bedoeling daarbij seksueel contact te hebben;
non-verbale seksuele intimidatie:
iemand langdurig aanstaren;
seksueel getinte afbeeldingen tonen (in de werkkamer of via internet of intranet);
seksueel gerichte gebaren maken;
fysieke seksuele intimidatie:
vastpakken, arm om schouder leggen, knijpen
iemand (proberen te) zoenen
iemand de doorgang versperren
aanranding
verkrachting

Als er zoveel aandacht aan wordt besteed, geeft dat er blijkt van dat het wellicht veelvuldig voorkomt.

Ik ben heel erg benieuwd naar de achtergrond van de vraag naar bijbelse argumentatie tegen seksuele intimidatie op de werkvloer. Als ik heel primair reageer zou ik zeggen: bijbels argument tegen of niet: het is ongeoorloofd! Al is dat misschien ouderwets gedacht en geredeneerd. Misschien wel preuts. Je moet elkaar toch een beetje kunnen uitdagen? In de tijd waarin wij leven lijkt er veel te moeten kunnen. Maar niet iedereen vindt dat. En gelukkig is niet iedereen er van gediend. Op de werkvloer behoort er geen plaats te zijn voor deze zaken; het is immers de werkvloer.

Maar er is meer aan de orde. Vrije seksuele moraal. Losse seksuele contacten zonder vaste relatie. Seksuele relaties naast een bestaand huwelijk. Denk alleen al aan de kwestie Second love - in één woord AFSCHUWELIJK! Als men een relatie wil opbouwen wanneer je ongetrouwd bent -en je weet dat de ander ook ongetrouwd is- doe dat dan buiten werktijd.

Vaak gaat het om mannen (?) die de controle over hun woorden kwijt zijn, hun ogen niet van vrouwen/collega’s kunnen afhouden en soms zelfs handtastelijk zijn. Met alle gevolgen van dien. Want het kan ook zijn, dat er eerst tegenstand is, maar daarna het tij keert en het kwaad is geschied.

Waarom kwaad? Omdat het nogal eens gaat om mensen die al een relatie hebben/getrouwd zijn, gaan hier ook een of twee relaties stuk. Misschien moet ook wel eerlijk gezegd worden, zonder dat daarbij de man vrijgepleit wordt, dat er nogal wat meisjes en (jonge) vrouwen zijn die er met hun uitdagende kleding aanleiding toe geven. Zoals iemand het verwoordde: kort van stof en diep van inzicht. Voor wie het niet begrijpt: erg korte rokjes en laag decolleté. Daag de ander ook niet uit en geef geen aanleiding tot intimiderend gedrag.

Als je een bijbels argument wilt... Lees de Bergrede er eens op na. Dan zie je hoe scherp de Heere Jezus hierin is. In Mattheus 5:27-30 lees ik hoe Jezus ons erin onderwijst om het niet allemaal heel ruim te interpreteren, maar het zeer nauw te nemen. De Heere is niet vervelend, maar Hij wil ons behouden en behoeden voor kwaad en heel veel ellende.

Hopelijk helpt dit antwoord je verder. En als je heel andere gedachten hebt bij je vraag, dan hoor ik dat wel.

Hartelijke groet,
Ds. J. van het Goor

Lees meer artikelen over:

werk
1 reactie
John61
De reactie van de ds. vind ik helemaal niet ouderwets of preuts. Seksueel getinte opmerkingen horen niet op het werk, daar kom je om te werken en daar moet je je veilig voelen. Het is niet voor niets dat de Arbowet van werkgevers verwacht dat ze werknemers hiertegen beschermen. Dat is geen optie, maar een verplichting. Bij mij op het werk pakken we mensen die seksuele intimidatie plegen hard aan; onze gedragscode is daar duidelijk over..