Veel met de dood bezig

Ds. E. Gouda / 17 reacties

Vraag

Kun je het een zonde noemen als je heel veel met de dood bezig bent?

ADVERTORIAL

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

In Egypte is het steeds lastiger om rond te komen. Voedselprijzen rijzen de pan uit. U kunt het verschil maken door een voedselpakket voor een gezin van Egyptische christenen te kopen, die wij uitdelen ter plaatse. Heel praktisch willen we hiermee handen en voeten geven aan de opdracht van God om de armen te voeden.

Doet u mee?

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

Antwoord

Beste vragensteller, wat is zonde? Paulus schrijft: "En al wat uit het geloof niet is, is zonde." Maar om op je vraag in te gaan. De dood herinnert ons aan de zonde(val) in het paradijs. Wij worden geboren en zijn er sindsdien zeker van dat we ook eenmaal zullen sterven. David vraagt in Psalm 39 aan de HEERE om zijn levenseinde aan hem bekend te maken. Er zijn wel meer voorbeelden te noemen. Met de dood bezig zijn is daarmee geen zonde. Iets anders is het wanneer er een ongezonde belangstelling voor de dood is. Ongezond wil zeggen dat het je hele leven beheerst en het een obsessie wordt. Dan is bezig zijn met de dood verkeerd en vraagt om professionele (psychische) hulpverlening. Het is goed om na te denken over de dood en onze dood, maar voor een kind van God draait het niet om de dood maar om Christus. Hij heeft de dood overwonnen. Hij heeft de dood verslonden. De dood gedood op Golgotha. Vergelijk 1 Korinthe 15:54vv. En nu is het Pasen (geworden). Pasen betekent: aan de dood voorbij. Op reis naar de eeuwigheid. Om eenmaal daar te zijn waar niet de dood maar het Leven is. Zo leeft de Vorst altoos, zo leeft Hij eindeloos. En door het geloof zeg ik: En ik met Hem. Hij sprak: Ik leef, en gij zult leven.

Wij kennen elkaar niet, maar ik bid je dit Leven toe. Richt je hierop. Leg jouw dood aan de voeten van het Leven en de Levende, opdat je met Hem opstaat in een nieuw Godzalig leven. Dan zul je merken: Elke dag een stukje sterven, om steeds meer met Hem te leven. Om eenmaal altijd bij de Heere te zijn. Dat is zeer verre het beste. Voor jou en mij.

NB: Probeer eens voor jezelf na te gaan waar het vandaan komt dat je heel veel met de dood bezig bent. En praat er eens met een (jeugd)ouderling of je eigen predikant over door. Schroom niet. Aanbevolen.

Hartelijke groet,
Ds. E. Gouda/Nieuw-Lekkerland

Ds. E. Gouda

  • Geboortedatum:
  • Kerkelijke gezindte:
    PKN (Hervormd)
  • Woon/standplaats:
    Nieuw-Lekkerland
  • Status:
    Actief

Tags in dit artikel:

doodzonde
17 reacties
Roozemond
Vraagsteller/vraagstelster, wij weten niet wat er allemaal achter jouw vraag schuilgaat... dat maakt het beantwoorden lastig.
plderoos
Ik ben ook veel met de dood bezig. Maar niet uit angst of wat de dominee noemt, ongezonde fascinatie. Nee, het is meer een met reikhalzend verlangen uitzien naar. Want bij Christus te zijn is verreweg het beste, en geloof Paulus nou maar, want hij is er al een keer geweest!

Maar tot die tijd hebben we blijkbaar nog een taak hier op aarde. Laten we ons daar dan maar voor inzetten.
Daniel
Zelf heb ik wel eens naar de dood verlangd, wel in een moeilijke periode en het was niet eens verlangen, ik nam de raarste risico's.
Ik begrijp plderoos niet zo goed.
'Reikhalzend verlangen uitzien naar', dat kan ik niet begrijpen, ik wil ook wel naar de hemel en eeuwig zingen naast God's troon, samen met alle andere uitverkorenen. Niet een leven lang zingen, nee...voor de hele eeuwigheid.
Geen voetbal meer, geen horeca meer, geen tv meer, geen lekker eten meer, geen lieve vrouwen meer, enzo.....
Dat klinkt zeer degelijk, dat hoorde ik vroeger ook als kind zijnde, alles wat mooi is zonde en zonde is van de duivel.
Maar ik wil nu nog niet naar de hemel, ik moet nog zoveel doen.
Dus ik verlang niet naar kanker of enig andere enge ziekte, soms snap ik mijn mede refo's niet, nou ja soms....,
vaak niet, ze zijn voor de dood niet bang, maar niemand wil graag morgen dood.
Of zie ik het verkeerd?
Catherine
Volgens mij hebben vele mensen wel eens de dwanggedachte, vooral met angst erbij. Ik kan er ook wel eens enorm tegenop zien. Het is de laatste vijand die overwonnen moet worden!
Ik kan niet begrijpen dat er zo makkelijk en zelfs lacherig over wordt gedaan.
En ook niet reikhalzend naar uitzien. Want het leven is ons gegeven, een geschenk, zou heel raar zijn als je dat veracht. Of je bent ziek.
plderoos
Tuurlijk wel Daniël! je moet je NIET, ik zeg NIET voorstellen dat we dan de hele dag staan te psalmzingen, want net als jij, moet ik daar nu even niet aan denken! Nee, maar dat weten we ook gewoon helemaal niet, we weten gewoon niet hoe het in de hemel zijn zal. Bij abraham op schoot, dat zie ik nog niet zo zitten, de hele dag "heilig" roepen? het spijt me, maar met al mijn geloof heb ik daar nu geen zin in. Maar het is dan ook andersom. Ik geloof hoe dan ook, zonder tegenspreken wat er in de bijbel staat. Dus als Paulus, die er geweest is, opschrijft dat hij ernaar verlangt om bij Christus te zijn omdat dat verreweg het beste is, dan geloof ik dat en dan wil ik dat ook! want het is niet zo dat we daar allemaal leuke dingen doen zoals psalmzingen en lofprijzen, maar we zullen, andersom, de dingen die we daar doen helemaal geweldig vinden!

Maar tot die tijd heb ik, zoals ik al zei, hier blijkbaar nog iets te doen, en daar span ik me dan maar, met "enig" optimisme, voor in.

Dus Catherine, dat ik van het leven geniet zegt niet dat ik niet nóg meer kan verlangen om bij Christus te zijn. Ziek, dat ben ik dan weer wel, tot mijn dood toe. Paulus zat in gevangenschap toen hij dit schreef dus dan kun je je wel voorstellen dat hij uitziet naar iets beters. Maar hoeveel te meer zal de hemel ons te bieden heb als ik, levensgenieter die ik ben, er al reikhalzend naar uitzie!
1a2b3c
Ik verlang beslist niet naar de dood, wel naar de wederkomst. Ik hoop dat ik de dood niet hoef mee te maken. Ik weet dat Paulus wenst te sterven om bij Christus te zijn, maar dat wil niet zeggen dat ik het net zo beleef als hij. Ik kan goed leven met de wetenschap van Gal.2:20: ....niet meer ik leef, maar Christus leeft in mij;
Roozemond
@plderoos: je zit er naast, ik kan hartelijk lachen om een geintje, maar niet om een geintje over de dood. Hallo zeg.

@1a2b3c: Amen!

@Daniël: ik bgrijp je reactie. Echt, maar er kunnen momenten/tijden in je leven zijn dat je het juist wel graag wilt... even los van of het goed of fout is. Als christen ben ik bij tijden wel bang voor de dood, het blijft de laatste vijand, maar soms mag je ook verder zien, en dan wordt het verlangen naar de tijd weer levend/werkelijkheid. Vandaar dat ik soms het uitjubel: ik verwacht die dag met een groot verlangen. 'k Bid voor jou.
plderoos
@ Roozemond, hmm, jammer, voor mij heeft de dood geen prikkel meer. Maar misschien komt dat wel omdat ik een keer doodziek ben geweest, dan ga je, zeggen ze, er toch wat anders tegenaan kijken.

@ 1a2b3c, ik kan ook prima leven omdat Christus in mij leeft, en toch verlang ik er met dezelfde schrijver ook naar om bij Christus te zijn, want dat is verreweg het beste.
Roozemond
@plderoos; dat kan, ik bedoelde mijn reactie ook niet hard maar wel eerlijk. Zelf ken ik de dood ook van dichtbij en van nabij. We mogen verschillend zijn. Hoe dicht ik er ook zelf bij ben geweest, toch blijft het voor mij een laatste vijand.... maar tevens een doorgang tot het eeuwige leven.
plderoos
@ Roozemond, Prima! maar voor mij licht de nadruk op het laatste :) Misschien is het wel een vijand, maar sinds Jezus zijn opstandig niet meer eentje waar we ons druk over behoeven te maken.
Roozemond
@plderoos: die teksten ken ik ook, en die momenten zijn er nogmaals ook, maar ik blijf mens in dit leven.... de zondeval heeft angst teweeggebracht in deze wereld en bij tijden beheerst dat mijn leventje, maar gelukkig ken ik ook het uitzien.
Gods zegen!
Jo24
Zelf ben ik actief op een forum van een zelfmoordsite, de situatie daar is erg uitzichtloos en de mensen zijn niet op de juiste manier met de dood bezig. Ik probeer daar een wegwijs te zijn naar Christus door o.a. contacten te onderhouden via pc, alleen heb ik het gevoel dat ik één van de weinige zwakke lichtjes daar ben.
vlokje
Een forum van een zelfmoordsite.... ben helemaal perplex, bestaat zoiets vreselijks?
Zou persoonlijk daar niet direct een wegwijs naar Christus willen zijn. Ik denk dat mensen eerst nodig hebben dat ze in het dagelijkse leven weer wat licht kunnen ontdekken. Heel veel ingewikkelde problematiek is niet alleen met wijzen op Christus opgelost.
Als mensen weer wat perspectief in hun dagelijkse leven zien kun je misschien die kant op, maar ik blijf erbij dat ik het net zoiets vind als in rampgebieden: Als mensen geen dak boven hun hoofd hebben, sta ik niet als eerste met de Bijbel in de hand bij ze, maar is hun eerste (overlevings)behoefte een veilige plek, menselijkheid, liefde.
Annet76
@ Vlokje,

Juist dóór Christus kunnen mensen in het dagelijks leven weer wat licht ontdekken, dus zo vreemd is dat niet.
Veel ingewikkelde problematiek is misschien niet (alleen) met wijzen op Christus opgelost, maar, en dat hoor ik vaker, daar waar het lijden het grootst is, is Christus nabij.

Nu lijkt het (maar misschien heb ik het mis) dat je "een beetje perspectief" in het eigen leven als voorwaarde stelt om Christus te vinden, maar dan ben ik het toch niet helemaal met je eens.

Juist een klein lichtje (van Christus), kan genoeg zijn om een vuurtje aan te wakkeren, dus Jo24 zit misschien júist op de goede plek.

Ja, een forum over zelfmoord, dat klinkt inderdaad bizar, maar dat geeft wél aan dat de nood hoog is.
vlokje
Laten we dan Christus' gelijkenis van de barmhartige samaritaan maar praktiseren.
vlokje
Annet76 Nog een kleine aanvulling: Je hoort het vaker, daar waar het lijden het grootst is, is Christus nabij. Natuurlijk die verhalen ken ik ook. Maar ik ken helaas veel meer verhalen waarbij dit helemaal niet zo was, dat toen de nood het hoogst was mensen de ergste dingen deden. Waarom komt Jezus dan niet uit zichzelf naar al díe mensen, als hij zo nabij is.
Als ik Jezus was zou ik dat doen als ik die macht had. Kennelijk werkt het anders....
Roozemond
@annet76; eens!

@vlokje; Jezus leert ons zelf: kom tot Mij, allen die vermoeid en belast zijt, met de belofte erbij: en Ik zal u rust geven! Als Jezus het altijd Zelf zou moeten doen volgens jou, waar hebben we Hem dan nog voor nodig???

Daarnaast kunnen mensen van alles uit liefde willen doen in deze heavy omstandigheden, maar het Licht van Hem, dat zal echte rust geven.