Omgaan met onschuld

C. M. Chr. Rots - de Weger / Geen reacties

Vraag

Hoe moet je omgaan met onschuld? Iemand waar ik veel van hou verdenkt mij ergens van. Ze is er zeker van dat ik de schuldige ben, ondanks dat er geen duidelijke bewijzen zijn. Om die reden wil ze geen contact meer met mij. Dit vreet aan mij omdat ik weet dat ik onschuldig ben. Wat moet ik doen?

Antwoord

Beste vraagsteller,

Wat je moet doen? Uitpraten! Je hebt het over “geen duidelijke bewijzen.” Nee, als je echt onschuldig bent aan datgene waar je het over hebt zal er nooit een bewijs van schuld kunnen komen, toch? Mocht uitpraten niet lukken, dan kun je altijd nog een brief schrijven waarin je uitlegt hoe het gebeurde aan jou vreet.

Verder kun je, denk ik, niet zoveel doen. Als die ander geen contact meer wil is dat een keuze die de ánder maakt. Wanneer jij datgene hebt gedaan wat je in de gegeven situatie kunt en moet doen is het verder klaar, lijkt me.

Dat betekent natuurlijk niet, dat je gevoelens meteen weer ‘vrolijk’ zijn. Verdriet en eventueel spijt mogen best, maar laten deze negatieve gevoelens je níét tot een slachtoffer van jezelf maken. Ook tegen jezelf mag je open en eerlijk zijn, wanneer je je onschuldig weet. Bedenk dan, dat niet jijzélf maar de ánder een probleem heeft.

Omdat je de situatie niet verder beschrijft, wil ik het antwoord hier maar bij laten. Mocht je een meer gericht antwoord willen, dan zul je nog eens (uitgebreid) moeten schrijven!

Marijke Rots