Osteopathie

Ds. H. Veldhuizen / 2 reacties

Vraag

Ik heb een vraag over osteopathie. Ik ben verschillende keren bij een osteopaat geweest en had daar goede resultaten. Maar nu heb ik gehoord dat osteopathie occult kan zijn. Is dat dan bij iedere osteopaat, of is er nog verschil in? Waar kan ik dat dan aan herkennen? Mijn afspraak heb ik wel afgezegd, want nu ik weet dat het niet goed kan zijn, durf ik daar niet mee verder te gaan.

Antwoord

Beste vriend of vriendin,

Het is goed dat je je vraag gesteld hebt of osteopathie occult is of niet. Het is altijd goed om voorzichtig te zijn. Maar laat ik je geruststellen: osteopathie is niet occult. De meeste ziektekostenverzekeringen vergoeden het ook geheel of gedeeltelijk, afhankelijk van hoe je verzekerd bent en als de osteopaat is ingeschreven in het Nederlandse Register voor Osteopaten. In Amerika is osteopathie gelijkgesteld met de reguliere geneeskunde.

In het volgende stukje kun je lezen wat ik al eens eerder als antwoord gaf aan iemand die via Refoweb informatie over osteopathie vroeg.

Wat is osteopathie? Het is een Grieks woord: os of osteon betekent bot, en pathos betekent lijden. Osteopathie is dus een geneeswijze die met (pijn in of vergroeiingen van) de botten te maken heeft. In het algemeen (want er zijn verschillende stromingen in de osteopathie) gaat de osteopaat uit van een storing in de bloedvaten of het zenuwstelsel in de wervelkolom. Hij zal, als het een goede osteopaat is, door een uitvoerig lichamelijk onderzoek (hoe je lichaamshouding is, hoe je loopt e.d.), soms ook door röntgenonderzoek, een grondige diagnose stellen. Behandeling gebeurt door te proberen de storingen weg te nemen door je gewrichten in verschillende standen te bewegen, waarbij hij onder andere je armen en de benen in allerlei standen beweegt, en zo, soms ook samen met bepaalde drukprocessen, vastzittende gewrichten weer in beweging te krijgen. Soms kan daarbij een krakend geluid gehoord worden, waar in de volksmond (dat heb je vast wel eens gehoord) de naam ‘kraker’ vandaan komt. De behandeling kan ook gecombineerd worden met bepaalde voedingsvoorschriften of oefeningen om je houding te corrigeren, enz. Soms kan de osteopaat daarbij medicijnen voorschrijven, die in het algemeen homeopathische medicijnen zullen zijn of natuurlijke geneesmiddelen. Osteopathie is dus niet in strijd met het christelijke geloof, aangenomen dat de osteopaat zich alleen bezig houdt met osteopathie. Soms houden natuurgenezers zich bezig met zaken waarvan je je beter kunt distantiëren, maar dat kan ook gelden van een reguliere arts. Wel denk ik dat het goed is om geen dingen te doen buiten de reguliere (huis)arts om. We mogen de medische wetenschap, maar ook de osteopathie, zien als gaven die de Heere wil geven.

Ik denk dat dus niet zomaar gezegd mag worden dat osteopathie occult is. Wat is trouwens occult? Het woord komen we niet in de Bijbel tegen, terwijl bijvoorbeeld de eerste christenen leefden in een wereld van volop heidendom en bijgeloof. Heel leerzaam is het hoe de apostel Paulus daarmee omgaat. Als het bijvoorbeeld gaat om het eten van vlees dat aan de afgoden geofferd is (waarvan wij misschien zouden zeggen dat dat erg occult is en je er "occult belast" van zou raken) dan heeft hij daar geen bezwaar tegen (1 Korinthe 8:4-8). Behalve, zegt Paulus, als je daardoor iemand "die zwak is" zou aftrekken van het geloof (vers 9-12). In dat geval zou Paulus "in der eeuwigheid" geen vlees willen eten (vers 13). Hetzelfde, met andere woorden, zegt hij in 1 Korinthe 10:25-30).

Dat wil natuurlijk niet zeggen dat een osteopaat zich niet zou kunnen bezighouden met dingen die haaks staan op het christelijke geloof. Maar geldt dat niet van iedere arts of persoon die de geneeszijde beoefent? Stel voor dat je in het ziekenhuis behandeld wordt door een arts die absoluut van het christelijke geloof niets moet hebben, die atheïst is of zich bezig houdt met praktijken die radicaal in strijd zijn met het christelijke geloof. Zou dat schadelijk voor je geloof in de Heere Jezus Christus zijn?

Belangrijk is wel dat je behandeld wordt door een osteopaat die een goede opleiding heeft gehad en integer is. Osteopathie is namelijk geen beschermd beroep, wat wil zeggen dat ook iemand zonder een gedegen opleiding zich osteopaat zou kunnen noemen. Wil je weten of de osteopaat die jou behandelt een goede opleiding heeft gehad dan kun je vragen of hij lid is van de Nederlandse Osteopathie Federatie (NOF) of ingeschreven staat in het Nederlandse Register voor Osteopaten (NRO). Of je informeert zelf bij het NOF of NRO (zie de websites). En: vraag ook je eigen (huis)arts. Doe in het algemeen niets buiten de eigen arts om.

Laten we niet te gauw zeggen dat iets wat voor ons vreemd is occult is. Waar kun je dat eventueel aan herkennen, vraag je. Nu, als een 'genezer' zijn behandeling verricht met bepaalde formules of symbolen of wijdingen of zich richt tot geesten of de geestenwereld, dan moet je oppassen. Maar ik neem aan dat dat bij jouw osteopaat niet het geval is, anders had je vast en zeker al met hem gebroken. De bekende christenpsychiater Samuel Pfeiffer heeft eens bepaalde criteria aangereikt waardoor al of niet verantwoorde geneeswijzen beoordeeld kunnen worden: 1. Werkt de geneeswijze alléén maar samen met een bepaalde filosofie (die we afwijzen) of zijn er ook goede elementen in? 2. Verzwakt de geneeswijze mijn geloof? 3. Werkt de geneeswijze met kosmische energieën (bijvoorbeeld bepaalde verborgen kracht of via geesten)? Dan wijzen we het af.

Beste vriendin, we mogen de medische wetenschap, ook de osteopathie, zien als gaven die de Heere wil geven, waarbij je middelen die God geeft niet hoeft uit te sluiten. Ik weet niet welke lichamelijke klachten je hebt, dat je je tot een osteopaat richtte, maar in ieder geval: van harte sterkte en beterschap.

Ds. H. Veldhuizen

Tags in dit artikel:

natuurgeneeskundeoccult
2 reacties
Cloudsadmirer
Ter aanvulling op dit goede antwoord zou ik adviseren aan je ostheopaat te vragen of hij 'energetische' behandelingen doet. Dan gebruikt hij namelijk kracht en energie uit zichzelf om de patient te genezen.
zeeland
Prachtig antwoord!!
Mijn kinderen en ik hebben zelf heel veel baat gehad bij osteopathie. Ik raad iedereen aan, vooral met klachten bij kleine kinderen/(huil)baby's, naar een osteopaat te gaan.
Via de arts kwamen wij iedere keer bij de fysio en dat hielp allemaal niets. Uiteindelijk ten einde raad via, via bij de osteopaat belandt en het hielp.
Het zijn gewone mensen die hun vak uitoefenen, maar ow wat was ik blij dat we daar uiteindelijk terecht zijn gekomen.
Net als de ds zegt; het zijn geschonken middelen, maar het ene middel werkt beter dan het andere.