Hertrouwen na scheiding door huiselijk geweld

Ds. B. J. van de Kamp / 1 reactie

Vraag

Mag ik op bijbelse grond trouwen? Ik ben een jonge moeder van 27 jaar met twee jonge kindjes. Inmiddels ben ik ruim vijf jaar gescheiden van mijn man i.v.m onder andere huiselijk geweld. Er is door de familie en kerk nog geprobeerd om therapie te starten bij psychologen, maar er was al snel duidelijk dat dit niet ging helpen. Ook in verband met de gewelddadige persoonlijkheid(stoornis) van mijn inmiddels ex-man. Ook is hij daarvoor veroordeeld. Ik ben nu een aantal jaren alleen en heb m’n leven weer goed op de rails. Ik krijg nu weer de behoefte aan een man in mijn leven. Is dit bijbels verantwoord en mag ik nog eens trouwen?

Antwoord

Beste vraagstelster,

Allereerst wil ik mijn medeleven uitspreken t.a.v. de zware tijd die je hebt doorgemaakt. Dat blijft altijd zijn stempel zetten op jezelf en op je kinderen, jullie, die door jullie man en vader zijn verlaten. Een persoonlijkheidsstoornis blijft triest, maar een ieder moet wel zijn eigen verantwoordelijkheid blijven dragen.

Het is heel verstandig van je dat je de tijd hebt genomen om zelf en samen tot een stuk rust te komen en hopelijk mogen jullie je nu ook veilig voelen. Dat je verlangen voelt om je leven met een man te mogen delen is ook heel normaal en gezond. Van groot belang is ook dat je kinderen een vader ontvangen. Daar ligt een bijzondere en nieuwe verantwoordelijk, anders dan wanneer je elkaar ontmoet in een gewone kennismaking als jongen en meisje.

Dan de belangrijke vraag: mag dat? Mijns inziens geeft Paulus ons hierin richting in 1 Korinthe 7. Er kunnen grote verschillen zijn tussen man en vrouw in het huwelijk. Zolang je dat samen goed kunt hanteren, is er alle reden, zegt Paulus, om samen te blijven. Verlies je het gezamenlijke doel uit het oog en gaat in dit geval de man alle christelijke proporties te buiten, dan doe je er als partner niet verkeerd aan om tot een scheiding over te gaan. Ondanks alle verschillen lijkt dit te vergelijken met jullie situatie.

Het gaat er niet om dat er een derde in het spel is van jouw kant of dat er sprake is van een andere vorm van ontrouw etc. Je hebt zelfs met therapeutische hulp gezocht het tot een goede basis te leiden. Dan wijst Paulus erop dat je er niet verkeerd aan doet om te scheiden. In jouw geval om je kinderen en jezelf te beschermen. Als je huwelijk derhalve rechtmatig ontbonden is, ben je als vrouw weer vrij. Dat betekent dat je dus een nieuwe partner mag zoeken. Dat je samen gelooft in de Heere Jezus Christus en samen in geloof en geloofsgehoorzaamheid wilt leven is daarbij van groot belang.

Maar let daarbij a.u.b. ook op een aantal belangrijke psychische en sociale factoren. Laat niet alleen het geloof en het gevoel het een en ander bepalen, maar ook een verstandige kijk op de karakterologische eigenschappen van je toekomstige partner. Wil hij echt een echtgenoot voor jou zijn en vooral een vader zijn voor je kinderen. De praktijk heeft mij geleerd, dat daar waar kinderen weer werkelijk een vader of moeder krijgen, de man weer echt een vrouw en de vrouw weer echt een man krijgt. Want als dit niet het geval is, dan kun je veel beter ongetrouwd blijven. Hoe lastig ook. Maar je weet zelf wat een ellende het is om met ‘tiran’ te moeten leven.

Misschien wat hard gezegd, maar echt vanuit alle liefde: Als je graag iets wilt, kun je snel gaan denken: hij is het niet helemaal, maar wie weet komt het in het huwelijk wel goed! In het huwelijk komt niets goed. Daar wordt het alleen maar moeilijker. Alleen wat goed begonnen is, kan zich in het huwelijk naar beter ontwikkelen.

Het tweede wat ik wil zeggen is: Let op dat mannen, waaraan een steekje los is, heel vaak heel begrijpend en invoelend zich kunnen voordoen. Maar o wee als ze echt iets moeten opgeven voor hun relatie of kind(eren). Dan heb je de poppen aan het dansen.

Kortom, ik denk dat je nu eerder een langere dan kortere verkeringstijd nodig hebt. Niet vanuit achterdocht, maar wel vanuit een gezonde nuchterheid. Laat het maar eens overwinteren. Dan kun je waarnemen wat voor een soort vlees je in de kuip hebt.

Geloof in God, gebruik je verstand en laat vooral je kinderen meekijken!!!!  God heeft ze veel wijsheid gegeven!!!

Hartelijk wens ik je samen met je kinderen een heel gezegend gezinsleven toe.  Als dat samen met een nieuwe man en vader mag, is het mooi. Daar bidden wij om. Tegelijk zeggen wij ook: getrouwd zijn is niet de hemel op aarde, maar een leerproces onder Gods zegenende handen in een gebroken wereld.

Hartelijke groet,
Ds. B. J. van de Kamp

Lees meer artikelen over:

echtscheidinghertrouwen
1 reactie
habibti
Beste vraagsteller,

Ik heb hetzelfde probleem ervaren. Zelf heb ik heel veel hieraan gehad.

http://www.yeshuahatorah.com/wordpress/wp-content/uploads/2012/02/ECHTSCHEIDING.pdf

Heel veel succes.