Ringen van eerste huwelijk

C. M. Chr. Rots - de Weger / 5 reacties

Vraag

Mijn vraag is of ik bij een tweede huwelijk de ringen van mijn eerste huwelijk aan een ketting mag dragen. De kinderen vinden het fijn dat zo hun vader niet wordt vergeten, maar andere familieleden vinden het ongepast. Natuurlijk heb je niet het plan om je eerste man te vergeten... Wat is gebruikelijk?

Antwoord

Beste mevrouw,

Wat gebruikelijk is weet ik niet. Ik denk niet dat er regels zijn voor het al dan niet dragen van ringen uit het eerste huwelijk. Wanneer dan ook. Bespreek met uw aanstaande echtgenoot wat u beiden graag zou willen op uw trouwdag en trek u niet (te)veel aan van wat allerlei familieleden zeggen. Het gaat immers om úw herinneringen (eventueel samen met de kinderen) en úw nieuwe huwelijk? U kunt de ringen heel zichtbaar aan een ketting dragen (mogelijk wat ‘provocerend’), of -meer bescheiden- ‘onzichtbaar’. Hoe het ook zij: uw eerste man kúnt u zelfs niet eens vergeten, al zou u dat willen... de kinderen lijken ook op hém, toch? In ieder geval zíjn ze ‘half’ van hem en dat blijven ze ook! Daar voegen die ringen niets aan toe. Daar doen die ringen niets van af. Het maakt dan dáárvoor ook niet uit of u ze draagt tijdens een nieuwe huwelijkssluiting.

Overigens schrijft u niet of uw eerste huwelijk geëindigd is door overlijden of door een scheiding. Dát zou van invloed kunnen zijn op de houding van de familieleden. Maar nogmaals... u en uw bruidegom beslissen!

Een fijne huwelijksdag toegewenst,
Marijke Rots

Tags in dit artikel:

trouwen
5 reacties
hansa
Een ring is het teken van verbondenheid en trouw in een huwelijk. Als je dat voor ogen houdt, dan lijkt het me niet zo passend om twee ringen te dragen, die van een ontbonden huwelijk en die van een nieuw huwelijk. Voor je kinderen zijn er evengoed mogelijkheden om te laten zien dat je hun vader niet vergeten bent: zet een foto van hem in de huiskamer (géén trouwfoto en niet in de slaapkamer). Ik ga er wel vanuit dat je 1e man overleden is, gezien de toonzetting van je vraag.
Er zijn overigens geen regels voor, zoals mevr. Rots ook zegt. Als je het zelf echt graag wilt, bespreek het dan met je a.s. man en let er goed op of hij met aarzeling toestemt of welgemeend. Je bruidegom zal misschien zijn bruid graag ter wille zijn en daarom zijn eigen gevoelens opzij zetten.
Ik wens jullie een dag toe waar je mooie herinneringen aan over kunt houden.
Ermelo
Ik vraag me af of de vraagsteller bedoelt dat de ringen tijdens de (tweede) huwelijksdag gedragen gaan worden. Ik las het als: tijdens het tweede huwelijk, dus gewoon twee ringen aan een kettinkje in het leven van alledag. Tijdens de huwelijksdag zou ik niet zo kies vinden, je kiest die dat toch voor een nieuw huwelijk, een nieuwe man. In het dagelijks leven kun je prima die ringen dragen, zou ik denken. Of laat er een nieuw sieraad van maken, dan draag je ze toch en zijn het geen trouwringen meer.
AnHe
Als reactie zou ik graag een persoonlijk voorbeeld geven op deze vraag. Mijn man en ik zijn beide voor de tweede keer getrouwd, nadat onze beide eerste partners zijn overleden. Op onze trouwdag zijn wij s'morgens eerst samen naar beide begraafplaatsen geweest om een bruidsboeket neer te leggen op de graven van onze eerste partners, daarna hebben we een hele mooie en bijzondere huwelijksdag gehad, waarbij onze 4 dochters getuigen waren. Op die dag droegen wij beide de trouwringen van ons eerste huwelijken en die dragen wij nog steeds. Ook hangen onze trouwfoto's van onze eerste huwelijken gewoon op de slaapkamer en de gewone portretfoto in de kamer. Daarnaast de trouwfoto van ons samen. Dit is voor ons nooit een punt van discussie geweest. Onze eerste partners komen nog heel vaak voor in onze gesprekken. Dit maakt dat wij samen heel erg gelukkig mogen zijn.
Catherine
Ik denk dat het wel uitmaakt of beide partners al een huwelijk achter de rug hebben en hoe dit is ontbonden. Door de dood, of vanwege een al dan niet heftige scheiding.
Wat AnHe hierboven zegt, vind ik heel mooi. Respectvol naar de overleden partner en hun kinderen.
Ik hoorde van een echtpaar dat voor de 2e maal trouwde, dat zij niet opnieuw trouwringen gingen kopen, maar voor haar een gouden armband en voor hem een zegelring met hun beide voorletters.
Dus ieder gaat er toch anders, op eigen wijze mee om. Mits het voor beide partners maar goed voelt!
3parels
Wat ook mooi is om de ringen samen te laten smelten tot een nieuw sieraad, een mooie hanger aan je ketting bijvoorbeeld. Zo is de ring niet weg en je hebt altijd een prachtige herinnering aan de tijd dat jullie een eenheid waren.
Ook kan je de beide ringen in een mooi glazen doosje doen, die van je man ook en dan een mooi plekje in de woonkamer maken met de foto's. Zo blijven ze speciaal.
Zelf zou ik er niet voor kiezen ze te dragen. Zeker niet op de huwelijksdag. In dat opzicht ben ik het met hansa eens. Je bent officieel ontbonden van dat huwelijk. Helemaal als je opnieuw trouwt.