Eerlijk voor het geloof uitkomen

Ds. J.J. Tigchelaar / Geen reacties

Vraag

Ik heb moeite om eerlijk voor het geloof uit te komen. Een collega vroeg mij pas om mee te gaan naar een activiteit op zondag. Ik heb nog nooit laten merken dat ik gelovig ben, omdat ik het zelf ook nog erg lastig vind en er mee aan het worstelen ben. Als ik zelf weinig als christen leef, weinig Bijbel lees en weinig bid, hoe kan ik dan voor onkerkelijke personen er wel voor uitkomen? Voor mijn gevoel gaat het te ver als ik er aan toe geef om dus wel met hem mee te gaan. Ik denk dat ik pas kan laten merken dat ik een christen ben als het geloof voor mij echt persoonlijk is geworden.

Maar hoe wordt dat persoonlijk voor mij? En moet ik dan steeds het christen-zijn verloochenen tegenover de buitenwereld? Ik durf ook niet goed mijn mening te laten horen. Dus ik heb naar mijn idee steeds andere ‘gezichten’ bij iedereen. Dit heeft er ook weer mee te maken. Als ik gelovig ben dan dan kom ik er gewoon voor uit en dan is dat mijn basis. Dan hoef ik mij niet steeds anders voor te doen. In het begin leek het makkelijk, maar nu loop ik vast. Ik moet een keuze maken. Als ik nou gewoon persoonlijk geloof, dan kan ik er toch wel voor uit komen? Omdat ik dat naar mijn idee dan zou moeten ervaren. Ik weet echt niet goed wat ik moet doen. Kon ik maar gewoon die zekerheid hebben dat ik weet dat ik oprecht geloof. Ik hoop dat u mij antwoord kan geven hoe ik met geloof moet omgaan naar de buitenwereld en hoe het geloof persoonlijk voor mij kan worden.

ADVERTORIAL

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

In Egypte is het steeds lastiger om rond te komen. Voedselprijzen rijzen de pan uit. U kunt het verschil maken door een voedselpakket voor een gezin van Egyptische christenen te kopen, die wij uitdelen ter plaatse. Heel praktisch willen we hiermee handen en voeten geven aan de opdracht van God om de armen te voeden.

Doet u mee?

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

Antwoord

1. Wanneer ik je vraag lees, krijg ik de indruk met een enigszins weifelend mens te maken te hebben. Veel mensen zijn weifelaars. Anderen reageren net andersom: snel, doortastend en dan ook vaak foutief. Is vraagsteller behalve in het bovenstaand verhaal ook op andere terreinen een weifelaar, voorzichtig en bang fouten te maken? Dan verklaart dat de vraag wel wat.

2. Nu de zaak waar het om gaat. Geloven is een zaak van kennen en vertrouwen. Voor die kennis is omgang met de Bijbel nodig. Wie en wat je vertrouwt is afhankelijk van de kennis die je over die persoon of over die zaak hebt opgedaan. God vertrouwen en in Hem geloven kan alleen wanneer je uit de Bijbel hebt geleerd hoe betrouwbaar Hij in woorden en daden is. Vooral in de gave van zijn eigen eniggeboren Zoon, onze Heere Jezus Christus. Lees daarom geregeld in de Bijbel en bidt en dank daarbij. Anders schiet je niets op.

3. Maar wat zoek je eigenlijk? Ik lees over zekerheid van geloof, een oprecht geloof, een vast geloof en daarmee samenhangende gedachten. Maar waarom wil je graag zo’n geloof? Om je zelf wat zekerder te voelen in de omgang, of om anderen en de buitenwereld openlijker je geloof te tonen? Gaat het je om de inhoud van het geloof (wat je gelooft) of om de manier waarop je gelooft (hoe je gelooft)? Het laatste kan niet zonder het eerste. Het eerste, wat je gelooft, zal het tweede bepalen. Ik krijg namelijk de indruk dat je de vorm en uiting van je geloof belangrijker acht dan wat je echt gelooft en belijdt.

4. We hoeven anderen en de buitenwereld ook helemaal niet te laten zien hoe we geloven of hoe we persoonlijk het geloof beleven. Christus heeft gezegd dat we getuigen behoren te zijn van Hem en van zijn Koninkrijk, niet van onszelf en onze beleving. Anderen hebben er, voor hun leven en heil, niets aan dat ze zien dat jij misschien wel zo’n voortreffelijk en vast geloof hebt. Ze moeten weten wie God is en wat Hij ons gegeven heeft en nog steeds geeft en wat Hij van ons vraagt.

5. Ik geef een voorbeeld: wanneer je voor iets gevraagd wordt waar je liever niet aan mee doet, wat moet je dan doen? Zeggen dat je dat moeilijk met je (weifelende) geloof kunt verenigen? Of zeg je dat God het niet kan goedkeuren en wat anders van ons mensen vraagt. Dat laatste is belangrijker en beslissender dan het eerste. Bij het eerste zeg je alleen wat over jezelf, bij het tweede ben je een getuige van Gods goede bedoelingen met ons.

6. Gods boodschap is anders dan een reclameartikel. In de reclame gaat het vooral over de presentatie en de verpakking, niet over het artikel zelf. In het christelijk geloof is het anders. De apostelen hebben immers ook nooit zichzelf als leuk en betrouwbaar aangeprezen, maar ze wilden slechts getuigen van Jezus Christus en zijn genade zijn. Dat hebben jij en ik en alle mensen nodig.

Ds. J. J. Tigchelaar

Ds. J.J. Tigchelaar

  • Geboortedatum:
  • Kerkelijke gezindte:
    PKN (Hervormd)
  • Woon/standplaats:
    Putten
  • Status:
    Actief
  • Bijzonderheden:

    Emeritus predikant en adviseur predikantenopleiding Church of Central Africa