Jezus opnieuw kruisigen

Ds. W. C. Meeuse / Geen reacties

Vraag

Ik heb wel eens iemand horen zeggen/ergens gelezen dat je op het moment dat je als gelovige zondigt, dat je Jezus opnieuw kruisigt. Ik probeer dat te begrijpen, maar vind dat erg lastig. Het houdt me nogal bezig. De kruisiging van Jezus is maar één keer geweest en dat is genoeg. Ik begrijp dat een zonde van een kind van God verdriet doet bij de Heere (en bij de gelovige zelf), maar opnieuw kruisigen is wel wat anders. Wat wordt hier dan mee bedoeld? Ik heb er naar gezocht in de Bijbel, maar kan niets vinden tot nu toe. Als er verwijzingen daarvan zijn in de Bijbel dan zie ik die graag!

Antwoord

We lezen in Hebreeën 6:6: over mensen die eens verlicht zijn geweest en daarna afvallig worden, dat zij “voor zichzelf de Zoon van God opnieuw kruisigen en openlijk te schande maken” (HSV). Zij snijden de band met Christus definitief door: ze slaan Hem a.h.w. opnieuw aan het kruis en maken Hem in  het openbaar te schande. Ik las: "Wie de weg opgebroken heeft, kan er niet meer op lopen."  Het gaat hier dus niet in de eerste plaats over het zondigen. Paulus schrijft aan de Romeinen: “Want wat Zijn sterven betreft, is Hij voor eens en altijd voor de zonde gestorven, en wat Zijn leven betreft, leeft Hij voor God.” (Rom. 6:10).

Ds. W. C. Meeuse