Onbekeerd in het leger

Ds. A.J. Schalkoort / 3 reacties

Vraag

Beste dominee, ik zou het leger in willen, maar ik ben onbekeerd. Als ik zou moeten sterven, dan is het voor mij eeuwig te laat. Ik wil ook niet overkomen om alleen als bekeerde het leger in te gaan. Wat zou u doen in zo´n situatie?

Antwoord

Als je er zo over denkt zou ik helemaal niet in het leger gaan, want stel voor dat je daar zou sterven. Het risico in het leger is wel erg groot. Maar ik zou als ik jou was dan ook niet meer gaan autorijden, fietsen, wandelen, of gaan sporten want dan is het ook gevaarlijk. Ik zou maar heel de dag op bed gaan liggen. Maar ja, ook daar loop je het risico dat je iets ergs overkomt: het huis kan instorten of je krijgt een hartinfarct.

Wellicht vreemd voor je dat ik zo’n antwoord geef, maar nu heel serieus de vraag aan jou: heb jij het recht om nog een dag als onbekeerde te leven! Het is de Heere die elke dag ons toeroept: “Wendt U naar Mij toe alle gij einde der aarde en wordt behouden want ik ben God en niemand meer” (Jesaja 45:22). Weet je wel dat de Heere veel meer bereid is om jou te behouden dan jij zelf wel weet! Maar ten diepste verzin je allerlei dingen om de Heere buiten je leven te houden, want je zou zelfs niet als je bekeerd was alleen dienst in willen. Je wil de strijd die dat met zich mee zou brengen uit de weg  gaan. Ten eerste een oproep om je vandaag tot de Heere te bekeren. En ten tweede de boodschap dat ook in het leger mensen nodig zijn die de Heere liefhebben net als Cornelius uit Handelingen 10. Voor de Heere is niets te wonderlijk om ook jou in het leger te gebruiken als een soldaat van Koning Jezus. Vraag het de Heere en merk op wat antwoord Hij je zal geven!

Ds. A. J. Schalkoort

Lees meer artikelen over:

leger
3 reacties
lin1991
O die vraag had wel van mij kunnen zijn. Ik heb daar ook wel eens aan zitten denken. Het risico is daar wel groter ja... maar alle tijden zijn in Zijn hand hoor. Net zoals de dominee het zegt overal kan wat gebeuren. Thuis kan je ook vanaf je onderste tree van de trap je nek breken. Maar maak haast met je bekering... of je nu slager, stratenmaker of militair bent!
lin1991
Best kans dat als je je bekeerd, dat je niet meer in het leger wil.. (geen ervaring, maar die kans is groot)
89avkr
@lin1991, kan je toelichten waarom iemand dan waarschijnlijk het leger niet meer in zou willen? Wat heb jij voor beeld van het werken bij defensie?

Zelf werk ik ook in een onchristelijke omgeving, waar mensen van alles tegen je vertellen en aan je vragen. Daar moet je niet voor wegvluchten, doe je dat wel dan komt het op een ander moment weer naar je toe. Of is dit niet wat je bedoelde?