Bijbelse taferelen uitbeelden

Ds. W.G. Hulsman / 1 reactie

Vraag

Mag je bijbelse taferelen uitbeelden, zoals een kerstspel, musical over het leven van Mozes ofzo. Mijn moeder vertelt dat het van rooms-katholieke afkomst is en het absoluut niet mag, maar volgens mij deden ze het in bijbelse tijden ook.

Antwoord

Profeten kregen inderdaad van God wel eens de opdracht van God om iets uit te beelden: Jeremia 13 (gordel), Ezechiel 3 (eten van een boekrol), Ezech. 4 (toekomstige belegering voorgesteld),  Hosea  1 en 2 (huwelijk met een overspelige vrouw). Op die wijze moet de boodschap van de Heere op een doordringende wijze aan het volk worden doorgegeven. Juist ook omdat men die niet ter harte neemt. In dergelijke gevallen gaat het echter niet om het uitbeelden van een geschiedenis van de Bijbel, maar om een ondersteunend beeld bij de boodschap. Een regelrecht beroep op de Bijbel is daarom niet terecht.

Op zich is er, naar ik meen,  niet zoveel tegen, om een bijbels verhaal uit te beelden. Je kunt proberen om iets van de oorspronkelijke sfeer op die kinderen over te dragen. De echte boodschap van de Bijbel zal echter toch met woorden overgedragen worden. De Heere Jezus zei: “Predik het evangelie aan alle creaturen.” Dat is iets dat met woorden gebeurt.

Helaas zie je nog al eens gebeuren dat waar men druk is met het uitbeelden, dat de bijbelse boodschap van zonde en genade, van bekering en geloof op de achtergrond blijft.

Ds. W. G. Hulsman

Tags in dit artikel:

filmspassion
1 reactie
mortlach
Geen uit- en afbeeldingen? Zijn we ineens islamitisch geworden? Afbeeldingen en religieuze kunst zijn zo oud als het christendom zelf, zeker ook in de paastijd.