Functioneren tafelwacht

Ds. P.D.J. Buijs / 1 reactie

Vraag

Voor ds. P. D. J. Buijs. Bij ons is in de gemeente een zuster aan het avondmaal gegaan die jaren geen lid is geweest daar zij zich had onttrokken aan de gemeente. Maar naar jaren uit de gemeente weg te zijn geweest kwam ze toch weer terug, wat heel fijn is. Maar met het avondmaal ging zij onaangekondigd aan. Had de kerkenraad haar moeten weigeren op dat moment dat ze aan wou gaan? Ik doel op de tafelwacht. Er is bij ons in de gemeente bij leden veel verwarring over ontstaan. De kerkenraad vond het niet passend om onder de dienst in te grijpen omdat dat voor veel ophef zou zorgen. Wel hebben ze haar daar later op aangesproken. Moeten wij ons daar zorgen over maken als gemeente?

ADVERTORIAL

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

In Egypte is het steeds lastiger om rond te komen. Voedselprijzen rijzen de pan uit. U kunt het verschil maken door een voedselpakket voor een gezin van Egyptische christenen te kopen, die wij uitdelen ter plaatse. Heel praktisch willen we hiermee handen en voeten geven aan de opdracht van God om de armen te voeden.

Doet u mee?

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

Antwoord

Beste lezer,

Ik denk dat de kerkenraad juist gehandeld heeft. Zo gaat het in veel gemeenten, ook in de gemeente waar ik nu dien: komt iemand onverwachts aan het Avondmaal, dus iemand die geen lid is, dan wordt hij/zij niet op dat moment afgehouden, maar wordt er zo snel mogelijk contact gezocht om een gesprek aan te gaan. Terecht heeft de kerkenraad ophef tijdens de bediening willen voorkomen.

In zo'n gesprek zal uiteraard naar de beweegredenen worden gevraagd om zo te handelen. Was het een spontaan iets, bijvoorbeeld omdat de nodiging zo sterk sprak? Of zat er een houding achter van: “ik lap de regels aan mijn laars, ik laat zien wat ik durf?” Dat maakt uiteraard nogal een verschil! De kerkenraad zal dan naar bevind van zaken met de persoon handelen.

Het is begrijpelijk dat er vragen in de gemeente zijn gerezen. De kerkenraad mag zeker bevraagd worden op zijn handelwijze en zal daar -daar ga ik vanuit- een goed antwoord op kunnen geven. Daar hebben gemeenteleden zeker recht op. Er moet immers juist rond de viering van het Heilig Avondmaal geen ergernis ontstaan of in stand blijven.

Met een hartelijke groet,
Ds. P. D. J. Buijs

Ds. P.D.J. Buijs

  • Geboortedatum:
  • Kerkelijke gezindte:
    Christelijk Gereformeerd
  • Woon/standplaats:
    Nunspeet
  • Status:
    Actief
  • Bijzonderheden:

    Bekijk ook:

Tags in dit artikel:

censura morumHeilig Avondmaal
1 reactie
Gerard314
Mattheüs 18:12
Wat dunkt u, indien enig mens honderd schapen had, en een uit dezelve afgedwaald ware,...
De rest van de gelijkenis kent iedereen!