Markus 9 en 10

Ds. G.A. van den Brink / Geen reacties

Vraag

Wat wordt er met Markus 9:38 bedoeld? Iemand mocht van de Heere demonen uitdrijven. Dat wordt tegenwoordig ook nog wel gedaan. Is dat altijd bijbels? En ik heb een vraag over Markus 10:18. Daar zegt Jezus, niemand is goed behalve God. Het lijkt net of Jezus Zich daar Zelf bij uitsluit. Wat bedoelt de Heere daar mee?

Antwoord

Beste vragensteller,

Dank voor je beide vragen over Markus 9 en 10. Omdat ze los van elkaar staan, beantwoord ik ze ook afzonderlijk.

Mark. 9:38. De discipelen menen dat zij het alleenrecht hebben om met het gezag van Jezus te spreken. Dat is echter niet zo; vergelijk ook Numeri 11:26-29 waar een vergelijkbare situatie wordt beschreven. Ook nu kunnen mensen in de naam van Jezus nog steeds kwade geesten weerstaan. De uitspraak van Jezus in 9:40 (“Wie niet tegen ons is, is voor ons”) is een algemene regel, geen absolute regel. Zie namelijk Hand. 19:13-16. Een kritische houding tegenover geestenbezwering blijft dus geboden, maar er is tegelijkertijd de oproep om niet alles af te keuren en te veroordelen.

Mark. 10:18. Dit gesprek gaat niet over de persoon van Jezus, maar over de vraag hoe wij eeuwig leven krijgen. De jongeling poogt door goede werken het eeuwige leven te verdienen, maar wil dan ook weten welke werken echt goed zijn. Jezus wijst hem met Zijn antwoord eenvoudigweg op God: God geeft eeuwig leven, God bepaalt dus ook wat goede werken zijn, omdat Hij alleen goed is. Zijn vraag moet de jongeling dus aan God stellen. Christus geeft daarmee antwoord vanuit het perspectief van de jongeling, niet vanuit zichzelf.

Met hartelijke groet,
Ds. G. A. van den Brink

Lees meer artikelen over:

demonen