Klassieke muziek

Johan Vreugdenhil / Geen reacties

Vraag

Hoe denkt men in de gereformeerde gezindte over klassieke muziek? Mag je als Christen genieten van Beethoven, Britten of Wagner?

Antwoord

Hoe men in de gereformeerde gezindte denkt over klassieke muziek zou ik alleen goed kunnen beantwoorden als ik een grote groep mensen er over ondervraagd zou hebben. Dat is dus niet het geval. Waarschijnlijk bedoel je hoe de gevestigde orde er over denkt.

Voor zover ik er met mensen uit gereformeerde gezindte over heb gepraat, kom ik tot de conclusie dat er haast geen lijn in te vinden is. Hoe en waar ben je mee opgevoed bepaald vaak de keuze van klassieke muziek (waar je mee omgaat word je mee besmet als het ware). Ik denk als je het aan tien mensen zou vragen, je ook tien verschillende antwoorden krijgt. Daaruit kun je dus wel concluderen dat het aanwijzen van eventuele zonde in deze muziek heel wat ingewikkelder is, of beleeft word.

Of een christen mag genieten van klassieke muziek, dat denk ik zeker, maar ook hier geldt weer, wie zijn wij om dat te bepalen. Ook bij het bepalen van deze muziek zal een levende christen dat toch in afhankelijkheid van de Heere doen, als het goed is.

Zelf heb ik een paar jaar geleden vijf klassieke cd`s bij de Aldi gekocht, 100 klassieke nummers stonden er op. Ik zat ook met de vraag wat is nu goed en niet goed. Heb toen de Heere gebeden of Hij met Zijn Heilige geest mij wilde helpen te zoeken naar goede muziek.

Ik heb toen een cassettedeck op de cd-speler aangesloten en gevraagd aan de Heere of Hij mij onrustig wilde maken bij een nummer dat niet naar Zijn wil was. Alzo doende heb ik verschillende nummers wel en niet opgenomen en heb ik nu een bandje vol klassieke muziek waar ik eenvoudig voor gebeden heb. Werkt dat altijd en bij iedereen? Geen idee, maar voor mij was dat de oplossing.

Gelukkig staat er in de bijbel dat we van allerlei dingen mogen genieten. 1 Timotheus 6:17: "Beveel den rijken in deze tegenwoordige wereld, dat zij niet hoogmoedig zijn, noch hun hoop stellen op de ongestadigheid des rijkdoms, maar op den levenden God, Die ons alle dingen rijkelijk verleent, om te genieten."

Hartelijke groeten en Gods onmisbare zegen in het nieuwe jaar.

Johan Vreugdenhil

Tags in dit artikel:

klassieke muziekmuziekstijl