Hoe kunnen ouders omgaan met het gegeven dat hun kind een homofiele geaardheid h...

Ds. H. Korving / Geen reacties

Vraag

Hoe kunnen ouders omgaan met het gegeven dat hun kind een homofiele geaardheid heeft, waar hijzelf minder moeite mee heeft dan zijn ouders.

Antwoord

Beste ouders,

U hebt de weg naar Refoweb dus ook gevonden. Op deze site stellen veel jongeren hun vragen. Het is opvallend hoeveel vragen er worden gesteld over seksualiteit in het algemeen en ook over de seksuele geaardheid of voorkeur.

Eerst wil ik u in het algemeen op een aantal zaken wijzen die u mogelijk van dienst kunnen zijn.

1. Wanneer u op de site van Refoweb de rubriek “Geaardheid”  aanklikt, kunt u tal van vragen en antwoorden vinden die verband houden met homoseksualiteit. Het is en blijft een lastig onderwerp en ik kan hier geen uitgebreide verhandeling geven over verschillende achtergronden en factoren die (kunnen) bijdragen tot het ontstaan van homoseksuele gevoelens.

2. Het boek van dr. R. Seldenrijk, “Als je je anders voelt”  (oogstpublicaties / uitgeverij Groen; Amsterdam 2004, ISBN 90-5829-534-6) biedt m.i. een goede handreiking bij het nadenken over vragen die met homofilie en homoseksualiteit te maken hebben.

3. Hulpverlening: De  Stichting Different heeft een hulpprogramma ontwikkeld om mannen (en natuurlijk ook vrouwen met lesbische gevoelens) die dit herkennen in hun leven, te helpen. Geïnteresseerden kunnen ook op hun site kijken: www.different.nl  of op www.onzeweg.nl Iemand die een homoseksuele geaardheid herkent in zijn leven en daaraan wil gaan werken, kan zich voor hulp aanmelden. Er zijn ook andere christelijke hulpverleningsinstanties die mensen op weg helpen hiermee om te gaan.

Om nu concreet op uw vraag in te gaan: eerlijk gezegd vind ik dit lastig. Ieder mens is uniek, iedere situatie is anders. U spreekt van geaardheid, maar ik weet niet of er sprake is van een homoseksuele relatie tussen uw kind en iemand anders. Dat maakt voor het beantwoorden van uw vraag al een groot verschil. Gereformeerde ethici hebben tot nu toe het verschil willen honoreren tussen het ‘zijn’ en het ‘doen’ (homo zijn, een homofiele geaardheid hebben én het praktiseren van een homoseksuele relatie). Voor het ‘doen’ ligt de slagboom van het bijbelse verbod, het ‘zijn’ is niet zonder meer te veroordelen (maar dat hangt wel af van de vraag hoe dit ‘zijn’, deze geaardheid is ontstaan).

Aanvaarding van het ‘anders zijn‘van uw kind is ook voor u als ouders een proces dat u moet (willen) doormaken. Uw zoon zal zelf ook een soort aanvaardingsproces doormaken; het zou kunnen zijn dat u zich niet in hetzelfde stadium van dit proces bevindt. Ik hoop dat u dat naar uw kind toe kunt communiceren en dat hij daar begrip voor heeft. Het mooiste zou zijn als u samen een stukje bezinning kunt doen (bijv. over bovengenoemd boek) en daarover gesprek kunt hebben. Uw kind heeft ouders nodig die hem niet laten vallen. Maar uw zoon zal zich ook moeten bedenken dat het voor u ook een zaak is die je niet zomaar even hebt verwerkt; hij mag u ook niet laten vallen. Hij zal zich zelf ook rekenschap moeten geven van de vraag hoe deze geaardheid is ontstaan en wat deze geaardheid concreet voor zijn leven betekent. Wanneer hij er nonchalant mee om zou gaan en doet alsof het te vergelijken is met een voorliefde voor klassieke muziek, dan kan ik begrijpen dat u het gevoel hebt dat u niet op dezelfde golflengte zit.

Omdat ik uw concrete situatie niet ken, kan ik niet anders dan alleen wat algemene opmerkingen maken. (ik weet bijv niet eens hoe oud uw zoon is - ook dat kan een groot verschil maken in de benadering: is hij puberaal in zijn gedrag of is het een volwassen zoon, is hij nog op school of heeft hij werk, woont hij bij u thuis of zelfstandig etc.).

Eerlijk gezegd vind ik dat uw vraag thuishoort bij uw eigen dominee of wijkouderling. Het lijkt mij verstandig dat u deze ook op de hoogte stelt van het probleem waar u mee zit. Mogelijk kan er zo een weg worden gezocht die voor u en voor uw zoon heilzaam en behulpzaam is. Ik hoop dat mijn antwoord, hoe beperkt en incompleet ook, toch een bescheiden handreiking voor u mag betekenen. Ik wens u in dit alles de onmisbare zegen van de Heere toe.

Hartelijke groeten,
Ds. H. Korving

Lees meer artikelen over:

geaardheid