Gevaren van gospelmuziek

Johan Vreugdenhil / Geen reacties

Vraag

Kunt u aangeven wat de gevaren zijn van gospelmuziek? Er zijn natuurlijk allerlei vormen, zoals gospelrock en gospelhouse. Indien de teksten zijn tot eer van God, dan is daar toch niets mis mee? Psalm 150 spreekt er zelfs van dat we de Heere moeten loven met allerlei soorten muziekinstrumenten. (22-6, naar johan vreugdenhil 6-7, antwoord 26-7)

Antwoord

Ten eerste, als je buiten Christus bent is alles mis en in gevaar. Als je hem niet kent door wederbarende genade, dan zullen alle pogingen om op jouw manier christelijke muziek te draaien/luisteren, voor God zijn als een wegwerpelijk kleed. Jesaja 64:6: "Doch wij allen zijn als een onreine, en al onze gerechtigheden zijn als een wegwerpelijk kleed; en wij allen vallen af als een blad, en onze misdaden voeren ons henen weg als een wind."

Het zoeken naar goede muziek heeft dan ook alles te maken met de liefde die je tot de Heere Jezus hebt. Vaak houden we ons zelf voor de gek,  door bijvoorbeeld als we een muzieksoort te gek vinden en we horen daar ook nog door ons goedgekeurde teksten in, dan denken we dat het God wel behagen kan.Maar we keren de zaak dan eigenlijk om. Eigenlijk moet het zo zijn dat we verwonderd en vervuld zijn met de liefde tot de Heere en dat we vanuit die gestalte muziek luisteren en spelen tot Gods eer.

Dit lijkt belachelijk zwart wit en toch is het volkomen bijbels. 1 Corinthe 10:31: "Hetzij dan dat gijlieden eet, hetzij dat gij drinkt, hetzij dat gij iets anders doet, doet het al ter ere Gods."

Ja maar kun je dan niks alleen voor jezelf doen zonder dat je God erin betrekt? Blijkbaar niet, God weet dat wanneer de mens iets doet zonder zijn Geest dat hij dan een stuurloos schip is die snel op drift raakt. Zie wat er in de wereld om ons heen gebeurt.

Verder ben ik van mening dat God niet geëerd wil worden met een muzieksoort die de duivel veelvuldig gebruikt om miljoenen mensen gemeenschap te laten hebben met de duisternis. Efeze 5:11: "En hebt geen gemeenschap met de onvruchtbare werken der duisternis, maar bestraft ze ook veeleer." Zoals daar zijn bijvoorbeeld: house, rock, heavy metal, enz. Al deze muzieksoorten leiden bij de meeste mensen in de wereld tot grof drank- en drugsmisbruik en een goddeloze levensstijl.

In de muziekinstrumenten zit het niet, God ziet het hart aan. In Afrikaanse landen gaan ze onder begeleiding van tam tam aan het avondmaal. Instrumenten zijn dus cultuur bepaald. Het gaat hier om de Goddelijke opdracht "doe dat tot Mijn gedachtenis tot dat Ik kom".

Vaak draaien wij het om. We willen kikken op de muziek en, o ja ik ben christen er moet dus wel een soort christelijke tekst in zitten, dan zal het toch wel goed zijn? Lukas 18:17: "Voorwaar, zeg Ik u: Zo wie het Koninkrijk Gods niet zal ontvangen als een kindeken, die zal geenszins in hetzelve komen." Word als een kind en vraag het heel eenvoudig en eerbiedig aan de Heere Jezus of Hij je helpen wil met de keuze van muziek, dat werkt echt!!!

Muzikanten uit Amerika die tot geloof zijn gekomen waarschuwen zeer nadrukkelijk dat er in hedendaagse muziekstijlen (zoals hiervoor genoemd ) demonische krachten aan het werk zijn. Zij spreken uit ervaring, voor hun bekering (wedergeboorte) zagen ze het echt niet. Nu heeft de Heere hun ogen daarvoor geopend en laten ze op een vier uur durende video zien en horen hoe de satan infiltreert via de muziek en media in onze hersens en harten. Gevolg: er ontstaat een soort antichristelijk virus in ons die bewerkt dat we steeds verder van God af komen te staan en al helemaal geen lust meer hebben om God te volgen - dienen zoals Hij dat wil.

Zo zou de satan bij ons binnen kunnen komen als een engel des lichts in gospelrock, gospelhouse, enz. Het  bijbelgedeelte in Filippensen  4:8 geeft duidelijk aan hoe de Heere het wil. Filippensen 4:8: "Voorts, broeders, al wat waarachtig is, al wat eerlijk is, al wat rechtvaardig is, al wat rein is, al wat liefelijk is, al wat wel luidt, zo er enige deugd is, en zo er enige lof is, bedenkt datzelve..."

Natuurlijk zullen er groepen (band's) zijn die het echt menen met bijvoorbeeld gospelrock of gospelhouse, enz. Maar naar mijn bescheiden mening is het heel gevaarlijk. Het is als het lopen op het randje van de afgrond.

Joh. Vreugdenhil

Lees meer artikelen over:

gospelmuziek