Overgeestelijk

Redactie Refoweb / 3 reacties

Vraag

Wanneer ben je overgeestelijk? Als je bekeringsgeschiedenissen leest dan was hun hele leve Christus. Ik vind dat juist mooi.

Antwoord

Lees meer artikelen over:

bekeringsweg
3 reacties
Jello
Misschien ken je het poezie versje wel:

Ken de Heer' in al je wegen
Zet geen voetstap zonder Hem,
Wacht van Hem alleen de zegen
En blijf luist'ren naar Zijn stem.

Als dat jouw leven is, dan is dat een zegenrijk leven! Velen zullen het echter een benauwd leven vinden..., te zwaar..., overgeestelijk...

De duivel valt ook aan met 'overgeestelijk'.
Geloof hem niet, hij liegt en ziet jou het liefst struikelen, hij ziet het liefst dat je je voetstappen op de brede weg zet, maar dat pad eindigt in het eeuwige verderf.

Daarom: zet geen voetstap zonder de Heere!
AHHK76
Overgeestelijk kan het zijn als je aan God vraagt, of jij je blauwe of jouw bruine schoenen vandaag aan moet trekken...
Overgeestelijk is het als je niet meer je werk doet. Zoals enkele mensen in Thessalonica, die stopten met werken omdat Jezus spoedig terug zou komen.
Overgeestelijk kan het zijn als je denkt dat iedereen dominee moet worden... Gods bedoeling is dat iedereen een levende getuige is van Hem op de plaats waar God hem heeft gesteld. Dat kan ook als vuilnisman of timmerman zijn... Die beroepen zijn ook nodig en kunnen hun werk ook tot eer van God doen. Jezus is waarschijnlijk ook timmerman geweest;-).
Doe wat je hand vindt om te doen en doe het in afhankelijkheid van God...! Gebruik daarbij zelf je verstand, want ook dat heeft God gegeven!
Het Woord van God moet het richtsnoer zijn voor je leven en niet wat de mensen ervaren. De mensen in Berea worden geprezen omdat zij onderzoeken of de prediking die zij horen naar het Woord is. Dus wat je leest, toets het aan de Bijbel!
Jello
Aan de gemeente van Thessalonica schrijft Paulus dat hij zelf dag en nacht werkte.

2 Thess. 3: 8
'En wij hebben geen brood bij iemand gegeten voor niet, maar in arbeid en moeite, nacht en dag werkende, opdat wij niet iemand van u zouden lastig zijn'

De kanttekeningen verklaren hierbij:
Dat is, boven het zorgvuldig waarnemen van ons apostelambt, ook werkende met onze handen om onszelven te onderhouden

Paulus werkte dus niet dag en nacht voor zijn portemonne, zijn carriere, een mooi huis, mooie vakanties, luxe leventje. Paulus werkte voor zover hij zichzelf kon onderhouden, zodat hij geen brood van een ander behoefde te eten om niet. De rest van zijn tijd (dag en nacht) vulde hij met het zorgvuldig waarnemen van zijn apostelambt.

Het is dus zeker niet overgeestelijk als je dag en nacht bezig bent met de dingen van Gods Koninkrijk, zolang je je eigen boterham en onderhoud maar kunt betalen. Toen de discipelen getrokken werden, verlieten ze direct hun vissersscheepjes volgden Jezus.

Punt om over na te denken, in deze materialistische tijd.... In hoeverre verlaten wij aards genot en luxe om Christus te volgen?