Oprecht ootmoedig

Ds. A. Goedvree / 1 reactie

Vraag

Ik las pas iets over ootmoed. Dat mensen met de meeste genade het meest ootmoedig zijn. Maar hoe kun je eigenlijk weten of iemand oprecht ootmoedig is? Want het kan ook lijken dat iemand ootmoedig is. Hoe kun je dat zien?

Antwoord

Beste vragensteller,

De manier waarop je je vraag stelt geeft mij meer gedachten dan de vraag zelf. Je zoekt naar een criterium om ootmoed te toetsen bij ‘iemand’, iemand anders dus. Misschien is het beste criterium voor de ware ootmoed: dat je niet meer naar anderen kijkt, maar dat je meer dan genoeg aan jezelf hebt.

Wie door genade zichzelf heeft leren kennen, weet dat er niets zo arglistig is dan het hart van een mens van nature. Ootmoedigheid in het hart van een kind van God kent altijd een dubbelstrijd: ootmoedigheid met altijd een strijd tegen hoogmoedigheid - die op allerlei wijzen weer de kop op steekt. Vandaar: echte ootmoed heeft genoeg aan zichzelf.

Wie zelf werkelijk ootmoedig is geworden, geeft het oordeel over een ander over aan God - Die de harten kent en doorgrondt.

Vriendelijke groet,
Ds. A. Goedvree

Tags in dit artikel:

hoogmoed
1 reactie
Mona
Er bestaat geen menselijke beoordeling van ootmoed. Als je je zelf er op beoordeeld, zit je er met je motieven altijd naast.
Als je er een ander op beoordeeld, is het stiekem vaak hoogmoed.
Echte ootmoed kan dus alleen oprecht en naar waarde beoordeeld worden door God. Waarom? Omdat Hij ons hart kent, en ook omdat deze vrucht uit Hem is.
Ootmoed vraagt juist aan God of Hij de innerlijke motieven wil toetsen.
Ootmoed en nederigheid zijn kostelijk in Zijn ogen.

een prachtig boekje hierover:
'Nederigheid' geschreven door Andrew Murray.