Geen tijd voor elkaar

C. M. Chr. Rots - de Weger / Geen reacties

Vraag

Ik kom net uit een relatie van drie jaar. Het is uitgegaan omdat het even niet meer ging: allebei druk met school en we wonen niet dichtbij elkaar. We hebben ook allebei het gevoel dat we ons nog moeten ontwikkelen voordat we echt verder kunnen samen en dat heb ik er echt voor over.

Ik hou echt zielsveel van hem. Hij was vanaf het begin degene waarmee ik dacht te trouwen. Maar dat gevoel werd dus minder omdat we allebei zo druk zijn. Nu ik hem niet meer heb en we elkaar ook bijna niet spreken, heb ik pas echt door hoe erg ik hem mis! Ik kon over alles praten met hem, ook over het geloof enz. Dat heb ik verder bijna met niemand.

Wat moet ik doen? Gewoon op hem wachten en hem zolang moeten missen...?

Antwoord

Beste vraagsteller,

Lees je eigen woorden door en je vindt het antwoord: jullie hebben geen tijd voor elkaar. Tja, het kan verkeren. Als je geen tijd maakt of wenst te maken, is het toch duidelijk?

Investeren in een opleiding is een prima keuze. Investeren in een relatie is dat ook. Maar wie alles (tegelijk) wil, staat uiteindelijk met lege handen. Liefde is niet alleen een gevoel, maar heeft ook alles te maken met nuchtere rationele keuzes in jullie beider levens.

Je spreekt hem bijna niet meer, schrijf je. Bijna-niet is dus af en toe wél. Je kunt over alles met hem praten, schrijf je ook... dóé dat dan! Nog minstens één keer! En maak bespreekbaar welke verwachtingen je hebt van hem. Móét hij op jou wachten, of jij op hem? Of laten jullie elkaar vrij in je  persoonlijke- en loopbaanontwikkeling door je te concentreren op studie, werk, enzovoort? Keuzes maak je beiden. Het liefst samen. Zodat je er ook beiden achter kunt staan.

Mochten jullie je relatie ondanks drukte voort willen zetten, bespreek dan ook heel goed met elkaar hoe de toekomstverwachting er uit ziet. Ofwel: wat betekent ‘druk zijn’ voor ‘later’? Gaat bijvoorbeeld een carrière vóór bij het vormen van een gezin? Weet dan, dat je iedere keer weer voor dezelfde keuze komt te staan als die nu voor jou dit dilemma vormt! Dat is geen bangmakerij, maar realiteit. Samen een leven delen is delen met alle ups en downs. Rekening houdend met elkaars mogelijkheden en beperkingen. Rekening houdend met elkaars fijne en moeilijke karaktertrekken.

Sterkte met alle afwegingen!
Marijke Rots

Tags in dit artikel:

drukmissenverkering uit