Met God het huwelijk ingaan

Ds. M. Pronk / Geen reacties

Vraag

Mijn vriend en ik hebben bijna vijf jaar verkering. Na een half jaar hebben we voor het eerst gemeenschap gehad. Dat is doorgegaan tot een half jaar geleden. Nu willen we het niet meer doen totdat we getrouwd zijn. We hebben God gebeden of hij deze zonde wil vergeven. We willen binnen een jaar gaan trouwen en nu vroegen wij ons af of het ook nog ingezegend mag worden. Veel dominees zeggen dat als het niet openbaar gekomen is, dat je geen schuldbelijdenis af hoeft te leggen. Liegen willen we niet, maar zonder God ons huwelijksleven ingaan ook niet. Wat zou ons u adviseren?

Antwoord

“Liegen willen we niet, maar zonder God ons huwelijksleven ingaan ook niet.” Deze zin blijft bij het lezen en herlezen van jullie vraag bij mij hangen. Wij willen, zo stellen jullie, zonder God ons huwelijksleven niet ingaan. Eerlijk gezegd, weet ik niet erg raad met deze opmerking. Wat bedoelen jullie precies? Hangt “met God je huwelijksleven ingaan” af van de huwelijksdienst? Zo in de geest van: wanneer we een huwelijksdienst houden gaat de Heere met ons mee en zonder een huwelijksdienst staat God buiten ons leven. Ik kan moeilijk aannemen dat jullie dat bedoelen. Het al of niet meegaan van God in ons leven hangt zeker niet van die dienst af. “Zonder God willen we ons huwelijksleven niet ingaan.” Bedoelen jullie hiermee te zeggen dat jullie met God je huwelijksleven willen ingaan of geloven jullie dat God met jullie mee wil gaan? Of had ik eigenlijk gehoopt dat jullie hadden geschreven: Zonder God willen noch kunnen we ons leven door? Immers wat is een mens die zonder en buiten God leeft en in wiens leven de Heere Jezus geen plaats heeft. Is het jullie er om te doen  dat je ervan verzekerd dat God je huwelijksleven mee ingaat of dat God heel je persoonlijk leven vervult en dat Hij alles voor je is zowel voor het leven hier op aarde als voor de grote Toekomst? Is het zo dat Christus je leven is en je zonder Christus niet leven kunt?

Voor mij is dit het wonder van Gods Woord dat de Heere daarin openbaart dat Hij de Eerste is in een gevallen wereld, waarin niemand is die van zichzelf God zoekt. Toen Adam gevallen was heeft de Heere hem opgezocht en hem Zijn Zoon beloofd, het komende Vrouwenzaad. Door heel de Schrift heen loopt de gouden draad van Gods genadeverbond. Toen je gedoopt bent in de kerk werd in je leven Gods belofte verzegeld. En in zijn belofte zegt de Heere in de doop tot een gevallen zondaar:  Ik wil jou God zijn. Door het Woord en in de prediking komt God tot jou en mij met zijn beloften en wil Hij zich laten ontmoeten. De rijkdom van het bijwonen van een eredienst is dat de gemeente met en onder Gods zegen naar huis mag gaan. De zegen van een Drieënig God. In die zegen komt Gods genade naar je toe. De genade van de Vader en door de Zoon en in de Heilige Geest.

Ongetwijfeld zijn jullie ervan doordrongen hoe verschrikkelijk het ongeloof is, het ongeloof dat aan de rijkdom van deze belofte en zegen voorbijgaat, deze niet acht en er eigenlijk geen waarde in ziet. Hoe aangrijpend om dan door eigen schuld verloren te moeten gaan. Het is uit en door het geloof dat ik uit die genade mag leren leven. Het geloof leert amen zeggen op Gods belofte en leert leven uit het heil dat in de belofte wordt toegezegd. Leven uit de belofte is leren leven uit de rijkdom van Christus. Dan leer ik hoe langer hoe meer mijn zondige aard kennen en hoe langer hoe meer leer ik Christus kennen om alles alleen in Hem te vinden. Het is niet zozeer dat ik wil dat God in mijn leven meegaat, maar dat Hij mij opzoekt, mijn leven vervult en dat Hij meegaat en mij bewaart op alle wegen. Ik, zegt de Heere, zal u niet vergeten, Ik heb u in mijn beide handpalmen gegraveerd en uw muren zijn steeds voor Mij.

Dit leven in geloof leert ons onze weg te gaan  in afhankelijkheid van en aanhankelijkheid aan de Heere. Paulus schrijft aan de Galaten: Wandelt door de Geest en volbrengt de begeerlijkheid van het vlees niet. Hij spreekt dan over de vrucht van de Geest die zich in het leven gaat openbaren. Die van Christus zijn hebben het vlees gekruisigd met de begeerlijkheden Indien we door Geest leven, zo laat ons dan ook door de Geest wandelen. Dat is een leven naar Gods Woord in en uit Christus.

Jullie zullen intussen denken dat ik aan jullie vraag voorbij ga. Zeker niet. Maar wat ik nu doe is achter jullie vraag om proberen in je leven in te breken en te vragen of je dit leven des geloofs kent in een wandelen voor de Heere. Wie heeft lust de Heere te vrezen?

Nu jullie concrete vraag. Jullie hebben vijf jaar verkering en daarvan vier jaren geleefd als man en vrouw, als getrouwde mensen. Dat is jammer. Het seksuele leven mag binnen het huwelijk beleefd worden tussen deze man en deze vrouw die door het huwelijk aan elkaar verbonden zijn en mogen daarin iets ervaren van hun wederzijdse liefde. Daarom zal de man zijn vader en zijn moeder verlaten en zijn vrouw aanhangen en zij zullen tot een vlees zijn. Helaas hebben jullie daarop vooruit gegrepen. Gelukkig hebben jullie dit ingezien en bent ermee gestopt. Jullie willen gaan trouwen. Wacht daar maar niet te lang mee. Jullie trouwen voor de overheid omdat jullie straks als een echtpaar in de maatschappij leeft en de overheid  vanuit haar positie met het huwelijk te maken heeft. Jullie trouwen ook in de kerk. Dat lijkt mij  vanzelfsprekend. Op de trouwdag samen komen in de kerk om naar Gods Woord te luisteren, voor Gods aangezicht elkaar trouw beloven en een zegen van de HEERE vragen voor jullie huwelijksleven. Ook de kerkelijke gemeente heeft met jullie huwelijk te maken. Je leeft in de gemeente immers als man en vrouw.

Wanneer je de huwelijksbevestiging aanvraagt en je bij je predikant op huwelijksgesprek komt, kun je toch alles vertellen. Ik neem aan dat jullie samen je knieën voor de Heere hebt gebogen en beleden dat jullie verkeerd zijn geweest. De Heere is zeer  barmhartig en wil onze zonden vergeven. De predikant zal er naar vragen of jullie dit voor de Heere hebt beleden. Wellicht zal hij vragen of jullie dit van harte leed is en hij zal samen met jullie tot de Heere bidden. Mij komt het voor dat dit hem genoeg moet zijn om met jullie mee te leven naar de trouwdienst om dan als zondige mensenkinderen te komen voor Gods aangezicht en te smeken om zijn genade en zegen voor je huwelijk en gelovig te vertrouwen op Zijn belofte van genade.

Zonder God je huwelijk ingaan kan ook met een trouwdienst, als deze slechts een formaliteit is. Met God je huwelijk ingaan is daar waar je gelovig mag leven uit het Woord en dat is leven uit Christus. Heere, wij zijn het niet waardig, maar wilt U onder ons dak inkomen. Heere, we zijn het niet waard, maar gaat U toch met ons mee. Doe ons van hier niet optrekken indien uw aangezicht niet zal meegaan.

Ds. M. Pronk