Het besluit van de verwerping

Ds. C.G. Vreugdenhil / 4 reacties

Vraag

 Aan ds. C. G. Vreugdenhil werd in deze vragenrubriek eens de vraag voorgelegd of hij van mening was dat ds. G. H. Kersten dwaalde in zijn uitverkiezingsleer. Hij is destijds niet uitvoerig op de vraag ingegaan, omdat hij de bedoeling van de vraag niet begreep. Nu las ik laatst bij toeval de volgende uitspraak van ds. Kersten over de uitverkiezing: “Tot het verderf zijn de vaten des toorns toebereid, gelijk bereid zijn tot heerlijkheid de vaten der barmhartigheid. Noch enige deugd in deze laatsten, noch de val en de zonde in de eersten, komen bij de praedestinatie in aanmerking.” Ik vroeg me of we dit wel juist was. Dat geen enkele deugd in aanmerking komt bij de verkiezing is natuurlijk waar, maar is het ook zo dat het besluit van de verwerping losstaat van de zondeval en de zonde? De Dordtse Leerregels lijken daarover in ieder geval anders te spreken. Bij voorbaat dank.

ADVERTORIAL

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

In Egypte is het steeds lastiger om rond te komen. Voedselprijzen rijzen de pan uit. U kunt het verschil maken door een voedselpakket voor een gezin van Egyptische christenen te kopen, die wij uitdelen ter plaatse. Heel praktisch willen we hiermee handen en voeten geven aan de opdracht van God om de armen te voeden.

Doet u mee?

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

Antwoord

Voor alle duidelijkheid een kort antwoord. Het besluit van de verwerping staat niet los van de zondeval en de zonde. De belijdenis is infralapsarisch geschreven. Daar sta ik helemaal achter. God heeft verkoren uit het gevallen menselijk geslacht.

Met vriendelijke groet,
Ds. C. G. Vreugdenhil
Ds. C.G. Vreugdenhil

  • Geboortedatum:
  • Kerkelijke gezindte:
    Gereformeerde Gemeenten
  • Woon/standplaats:
    Houten
  • Status:
    Actief
  • Bijzonderheden:

    Emeritus-predikant

    Bekijk ook:

Tags in dit artikel:

Kerstenuitverkiezingverwerping
4 reacties
balksplinter
Diplomatiek antwoord. Het is aan de lezer om te bepalen of Kersten nu wel of niet fout zit...
Michel
@ balksplinter: volgens mij is het vrij duidelijk. Hij zegt dat hij achter het infralapsarisme staat en dat staat ds. G.H. Kersten niet. Verschillend standpunt over een niet heel belangrijke zaak.
Omega
Precies. Kersten was een supralapsarist. Zie ook: http://nl.wikipedia.org/wiki/Supralapsarisme
Rozijn
Die link bevat onzin, Omega. Als het waar is wat daar staat, zou ds. Vreugdenhil in de lijn van Arminius denken... Maar dat is niet waar...

Wel is waar dat Kersten meer supra dacht en ook dat Vreugdenhil meer infra denkt. In Dordrecht hebben beide kampen samen de DL opgesteld.

Vervolgens heb je in beide kampen mensen die claimen dat de DL toch echt in hun straatje passen. Dan krijg je een welles-nietes spel...

Naar mijn inschatting wil ds. Vreugdenhil daar met dit antwoord niet aan meedoen. En terecht!