Een Kind is ons geboren

Dr. C. A. van der Sluijs / Geen reacties

Vraag

Aan dr. C. A. van der Sluijs. Een vraag over de uitgegeven Kerstpreek van Spurgeon via de De Tabernakel "Een Kind is ons geboren." Mijn vraag gaat over de zin: “Is het waar dat voor ons een Kind is geboren" Spurgeon zegt in deze preek dat als je niet wederomgeboren bent, dan is het Kind niet voor u geboren. Daar ligt voor mij nu het pijnpunt! Komt in deze preek Spurgeon theologisch standpunt (Baptist) juist sterk naar voren, want ik heb best wel wat preken van Spurgeon gelezen, maar zo sterk heb ik dit nog niet gelezen! Ik begrijp dat er in een preek ook de nadruk op moet worden gelegd dat als je belijdt een kind van God te zijn, dat dat aan de vrucht zal duidelijk worden. Want aan de vrucht zul je de boom kennen. Maar dat is wat anders dan dat je zegt: Christus is jou niet gegeven! Met lege handen mogen we elke keer weer toegaan tot de belofte van God: “Heere, om Christus wil, heeft U Uw Zoon Jezus Christus ook voor mij in de kribbe gelegd.” Zoals Luther elke keer weer in zijn doop mocht kruipen! “Heere, ik ben niet waar, maar u ben waar en dat uit genade ook voor mij!” Juist voor het geloof zoek ik geen rust in mezelf, want het is er eenvoudig niet, maar in de belofte van God dat het Kind mij gegeven is en wordt onder de bediening der verzoening! Begrijpt u mijn verwarring bij het lezen van deze preek? Of begrijp ik het helemaal verkeerd?

Antwoord

Nee, je begrijpt het niet verkeerd. Je begrijpt het zelfs heel goed. Ik heb daar eigenlijk niets aan toe te voegen. Een andere verbondsopvatting maakt hier scheiding waar geen scheiding is.

Wél wil ik er de vinger bij leggen dat de persoonlijke toepassing door de Heilige Geest recht overeind moet blijven staan. Dat is wat Spurgeon ten diepste bedoelt! Al zegt hij het verkeerd als je uitgaat van de kinderdoop. Je citaat van Luther val ik van harte bij. Gelukkig heeft dit ook jouw hart. En dit heeft dan weer alles van doen met een nieuw hart en een nieuw leven.

Daarom moet je de preken van Spurgeon altijd lezen door de bril van de kinderdoper en dit is een minder vermoeiende bezigheid als je verkeert in het klimaat van het vaak onder ons gangbare verbondsautomatisme. Maar die indruk heb ik in jouw geval niet. Daarom lijkt me je vraag in hoge mate een geruststellend antwoord.

Met vriendelijke groet,
Ds. C. A. van der Sluijs

Tags in dit artikel:

aanbod van genadeSpurgeon