Doorgaan met moeizame relatie?

Kand. G.A. van Ginkel / 1 reactie

Vraag

Jonge vrouw met dochtertje heeft nu weer een relatie met vader van het meisje, maar dat verloopt moeizaam. Hij wil ondanks beloften toch niet mee naar de kerk, is ook niet christelijk opgevoed. Wat is bijbels gezien juist? Moet zij doorgaan met deze relatie en toch trouwen, ook als hij niet mee wil naar de kerk? Zij wil namelijk erg graag wel trouw zijn aan de belofte die ze bij de doop van haar kind gedaan heeft. En ze heeft inmiddels ook belijdenis gedaan en wil toch ook haar ja-woord wat ze toen mocht geven, gestand doen. Ik ben de moeder van deze jonge vrouw.

Antwoord

Een moeilijke situatie... Er is al veel verdriet gepasseerd. U wilt dochter graag verder verdriet besparen. En, u ziet graag dat zij een bijbelse weg gaat. Met haar kind. En nu? Hoe verder?

Allereerst: bid onze goede God om wijsheid en raad (zie Jak.1:5). Vervolgens: je zou zeggen dat het in principe bijbels is, dat deze twee mensen nu trouwen. Dat als het maar enigszins mogelijk is deze mensen nu samen verder moeten gaan. Het kind heeft dan naast een moeder ook een vader!

Maar...

Een goede basis voor een huwelijk is oprechte liefde. Liefde die het offer kent. “Want, wat je niet laat en niet doet voor niet één, dat laat en dat doe je voor je liefste alleen.” Het ziet er naar uit dat deze jongen niet bereid is om op voor uw dochter wezenlijke punten toegeeflijk te zijn. Kortom: zij gaat een eenzaam avontuur tegemoet, als zij met hem trouwt. Eenzaam, ook in de opvoeding. Is dat wat God wil? Hier kun je met recht een groot vraagteken plaatsen.

Toch is het voor mij, een buitenstaander, heel moeilijk om hier concreet te adviseren zonder alle betrokkenen gesproken te hebben. Ik stel voor dat u advies vraagt van uw kerkenraad/predikant.

Kand. G. A. Ginkel

Lees meer artikelen over:

relatie met niet-gelovige
1 reactie
youri
Ik weet dat dit heel moeilijk is, zie ik om me heen en ook uit ervaring, als hij nu al niet mee wil naar de kerk, krijgt ze inderdaad een eenzaam leven.
Je denkt overal verschillend over, hij is er niet bij opgevoed, dus weet hij niets, en dan ook niets. en dat is heel veel.
Je kunt nooit een preek die je gehoord hebt delen, je opvattingen en meningen zijn heel verschillend

Ook hoe je wilt leven, leven zoals God het graag wil, of zoals de wereld denkt zonder God. het trekt in alles door
Bid of God het je laat zien en lees de Bijbel.....

Veel wijsheid en Gos zegen gewenst