Notenallergie

drs. N. Wolswinkel / 1 reactie

Vraag

Ik weet sinds een paar jaar dat ik een notenallergie heb. Ik ben heel erg alergisch voor walnoten en amandelen. Als ze ergens in verwerkt zitten en ik eet dat, begint mijn keel op te zetten. Overal krijg ik dan jeuk, word ik misselijk, krijg ik dikke lippen, moet ik niezen, enz. Er is natuurlijk een kans dat ik wat binnen krijg. Mijn vraag is: is het verstandig om bij de dokter langs te gaan en om te vragen voor iets met een tegenwerkende functie, voor het geval ik eens wat binnenkrijg? Dat is al diverse keren gebeurd.

Antwoord

Het is zeker verstandig om bij  de dokter langs te gaan om precieser advies te krijgen wat op welk moment te doen, bij klachten. Wanneer er zwellingen in het gezicht optreden is er sprake van een heftige allergie. Dit is niet ongevaarlijk.

Drs. N. Wolswinkel

Tags in dit artikel:

medisch
1 reactie
Hanna
Je zou om een epi-pen kunnen vragen,
mocht je een reactie krijgen, dan kan je snel de epi-pen gebruiken..

Verder zou ik om een doorverwijzing naar de allergoloog vragen,
waar je een prik-test kan laten doen:

ze zullen dan (wsl) op de binnenkant van je arm een aantal
druppels allergenen doen, een krasje erin geven,
en na 10 minuten de reactie aflezen, of je bultjes hebt gekregen.
Zo ja, dan ben je er allergisch voor, zo nee, dan zou het een intolerantie kunnen zijn, of een reactie waar je geen jeuk van krijgt.

Maar in jou geval denk ik wel dat er een bultje zal komen.

Dan zul je dus op dieet moeten, en die allergenen laten staan.
En dat wordt etiketten lezen!
Op alle produkten die je koopt zal je moeten letten of het allergeen erin zit, bij twijfel NIET eten!!!
Dan is de kans het kleinst dat je er wat van binnenkrijgt.

Het is vaak een gepuzzel om precies te weten te komen wat een reactie opgeeft, en als de fabrikanten de ingredienten veranderen, heb je soms dingen die je eerst wel kon eten, en dan opeens weer niet, omdat er nu wel een allergeen vermeld staat...

Succes en sterkte ermee!