Prikkelgevoeligheid en supervriendin

C. M. Chr. Rots - de Weger / 4 reacties

Vraag

Mijn vriendin en ik hebben nu ongeveer een half jaar een relatie. Daarvoor hadden we intensief al even contact. Zij is een hele liefdevolle, waardevolle, maar ook een zeer verstandige en wijze vriendin, echt iemand waar ik torenhoog tegen op kan kijken. Ook mijn omgeving staat versteld van haar liefde en bewogenheid, maar ook haar bescheiden en rustgevende gedrag. Maar ze heeft het slecht getroffen, want ik ben niet zo'n beste vriend. Ik heb het door de week druk met heel veel dingen, waardoor ik sneller geïrriteerd ben als ik haar zie. Ook zijn tegenvallers vaak haar schuld, terwijl dat niet zo, maar is dat mijn manier van frustratie uiten. Ik ben ook onzeker van mijzelf, absoluut niet m.b.t. haar, maar wel m.b. t. haar ouders, waardoor ik haar ouders -die zij heel erg liefheeft- begin aan te vallen tegenover haar. Ik zie de ernst wel in, dat als ik mijn prikkelgevoeligheid niet afleer, dat ik dan zo’n supervriendin kwijtraak. Zij waardeert mij zeker om wie ik ben en wijst op mijn mooie kanten. Maar zelf zie ik in, dat het zo moeilijk leven wordt voor haar. Hoe verander ik mezelf? Kunt u praktische adviezen geven? Nog even ter info: mijn prikkelgevoeligheid heeft ook met mijn PDD-NOS te maken, maar het blijft een boezemzonde.

Antwoord

Beste vraagsteller,

Héél kort: 1. zonde vraagt om bekering. Dat wil zeggen: omkering en vernieuwing van een levenswandel/levensweg. Dat geldt zeer zeker voor een boezemzonde! 2. Prikkelgevoeligheid die te maken heeft met PDD-NOS vraagt om behandeling.  Mogelijk door een vorm van gedragstherapie. Met gedrág kun je leren omgaan, hoeveel oefening, tijd en energie dat ook eventueel zal gaan vergen.

Laat de punten 1 en 2 maar eens even ‘landen’. Zie je jezelf als zóndig met je prikkelgevoeligheid of heeft het met jou als persoon te maken? Gebruik je het woord boezemzonde als ‘excuus’ “omdat je het toch ook niet kunt helpen dat je bent zoals je bent?”

Je bepaalt zélf wát je wilt en hóé je wat wilt! Ga er mee aan de slag: doe dat sámen met de geweldige vriendin die jou waardeert om wie je bent, zoals je bent! Eventueel samen met een deskundige behandelaar.

Je kijkt torenhoog tegen haar op, zeg je. Heb haar líéf, zou ik zeggen, met heel je hart in plaats van met ‘slechts’ je verstand (en je excuses)! Liefde is een gevóél, waarbij allerlei een rol kán spelen maar niet nodig hóéft te zijn.

Sterkte toegewenst én alle geluk van de wereld, samen met háár!

Marijke Rots

Tags in dit artikel:

autismekarakterPDD-NOS
4 reacties
AHHK76
Goede vraag en mooi antwoord. Vraagsteller, je hebt goed door wat er aan de hand is. Is het mogelijk dat je keuzes gaat maken, waardoor je wat minder druk bent en/of wat meer rust kunt nemen? Het prikkelgevoelig zijn, is niet af te leren denk ik. Maar als je minder prikkels krijgt, wordt je wel minder gauw geïrriteerd (prikkelbaar) en dat kan wel heel nuttig en nodig zijn! Breng je het ook in gebed? God kan ook innerlijke rust geven... Wijsheid toegewenst voor jullie beiden!
altijdwat
ik weet niet of je met pdd-nos wat hebt aan de reactie dat je vooral je Gevoel moet volgen..
want dat is over t algemeen nu juist wat lastig is te begrijpen en te ervaren bij iemand met pdd - nos

Het zou je in dit geval volgens mij kunnen helpen dat je een goed gesprek met je vriendin hebt waarin je heel
concreet vraagt over Wat ze van je verwacht en Hoe.
Bijvoorbeeld in de situatie bij haar ouders.
Dat je uitlegt aan haar dat dat is wat je nodig hebt om goed te kunnen functioneren.
Dat bij het ontbreken van die duidelijkheid je overvraagd wordt en je je ook geprikkeld of teruggetrokken gaat gedragen.
Het is belangrijk dat je vriendin vanaf het begin leert wat PDD-nos met jou doet en betekent in jullie relatie dat zij vaak dingen duidelijk zal moeten uitleggen wat ze verwacht. Omdat jij dat niet kan raden of zomaar aanvoelen.
Daniel
Beste vraagsteller,
Mensen met PDD-NOS raken makkelijk overspoelt door alle informatie en geven daardoor de voorkeur aan voorspelbare situaties. Sociale situaties zijn dit doorgaans niet.
Vandaar dat iemand met PDD-NOS vooral moeite heeft met het verwerken van sociale informatie en moeilijk zijn gedrag kan aanpassen wanneer een situatie daar om vraagt. Daarnaast ervaren zij vaak problemen met verbeelding, taal en non-verbale communicatie.

Wat je er zelf aan kunt doen is o.a.
Door je te verdiepen in PDD- NOS zal je jezelf steeds beter begrijpen, en zal je jezelf steeds beter leren waarderen.
Mensen in je directe omgeving, in vertrouwen nemen en hen op de hoogte stellen van je klachten.
Als jouw directe omgeving beter met jou klachten om kan gaan is dat in jouw belang maar ook zeker in hun belang.
Doe de dingen die je spannend vind of tegen op kijkt. Hiermee kun je ontdekken dat sommige zaken minder heftig zijn dan van te voren gedacht.
Het zal nooit helemaal over gaan, maar een therapie b.v. neurofeedback training in geval van klachten zoals, angst, boosheid, concentratie en meer inzicht in sociale situaties kan goed helpen.

Doe je best vraagsteller, het geluk komt maar weinig mensen aanwaaien en een supervriendin is veel waard.
Al moest ik wel lachen om je omschrijving: 'een hele liefdevolle, waardevolle, maar ook een zeer verstandige en wijze vriendin, echt iemand waar ik torenhoog tegen op kan kijken. Ook mijn omgeving staat versteld van haar liefde en bewogenheid, maar ook haar bescheiden en rustgevende gedrag'.
Mijn vrouw is ook zo lief en goed, maar helaas houdt ze dat nooit de hele dag vol. Gelukkig kunnen we wel om iedereen alles en vooral onszelf lachen. En dat is ook een geschenk van God.
Daniel
Beste vraagsteller,
Mensen met PDD-NOS raken makkelijk overspoelt door alle informatie en geven daardoor de voorkeur aan voorspelbare situaties. Sociale situaties zijn dit doorgaans niet.
Vandaar dat iemand met PDD-NOS vooral moeite heeft met het verwerken van sociale informatie en moeilijk zijn gedrag kan aanpassen wanneer een situatie daar om vraagt. Daarnaast ervaren zij vaak problemen met verbeelding, taal en non-verbale communicatie.

Wat je er zelf aan kunt doen is o.a.
Door je te verdiepen in PDD- NOS zal je jezelf steeds beter begrijpen, en zal je jezelf steeds beter leren waarderen.
Mensen in je directe omgeving, in vertrouwen nemen en hen op de hoogte stellen van je klachten.
Als jouw directe omgeving beter met jou klachten om kan gaan is dat in jouw belang maar ook zeker in hun belang.
Doe de dingen die je spannend vind of tegen op kijkt. Hiermee kun je ontdekken dat sommige zaken minder heftig zijn dan van te voren gedacht.
Het zal nooit helemaal over gaan, maar een therapie b.v. neurofeedback training in geval van klachten zoals, angst, boosheid, concentratie en meer inzicht in sociale situaties kan goed helpen.

Doe je best vraagsteller, het geluk komt maar weinig mensen aanwaaien en een supervriendin is veel waard.
Al moest ik wel lachen om je omschrijving: 'een hele liefdevolle, waardevolle, maar ook een zeer verstandige en wijze vriendin, echt iemand waar ik torenhoog tegen op kan kijken. Ook mijn omgeving staat versteld van haar liefde en bewogenheid, maar ook haar bescheiden en rustgevende gedrag'.
Mijn vrouw is ook zo lief en goed, maar helaas houdt ze dat nooit de hele dag vol. Gelukkig kunnen we wel om iedereen alles en vooral onszelf lachen. En dat is ook een geschenk van God.