Twee verbonden of drie

Ds. H. Polinder / Geen reacties

Vraag

Is het nu zo dat er twee verbonden zijn of zijn het er drie? En wat is het verschil? Zit er ook nog verschil in preken? Ik dacht ook aan Galaten 4:24. Wordt er hierin nu gezegd dat er twee verbonden zijn? Het is zo verwarrend allemaal!

Antwoord

Ik wil kort wat zeggen over de verbonden. Bij de leer van de verbonden moeten we ons altijd realiseren dat wij mensen op grond van het Woord van God bepaalde woorden uitdrukkingen gebruiken om de gegevens uit de Bijbel op een rijtje te zetten. Wat in Galaten 4:24 gezegd wordt over de verbonden, heeft vooral te maken met de wijze waarop een zondaar zalig wordt. Paulus stelt dan het zalig worden door de werken van de wet en het zalig worden door genade zonder verdiensten van onze kant tegen over elkaar.

Nu kunnen we op grond van deze gegevens spreken over het werkverbond (het behoud ligt in doen van de werken van de wet) en over het genadeverbond ( het behoud ligt alleen in de genade van God, die een zondaar ontvangt door het geloof).

Maar er wordt ook eerder reeds over het genadeverbond gesproken. God heeft met Abraham en zijn nageslacht het verbond opgericht. Het teken daarvan is de besnijdenis. Nu spitst de discussie zich toe op het volgende: degenen die spreken over drie verbonden, zien een onderscheid tussen het verbond der verlossing waarin de Drieëenige God een verbond heeft gesloten om de uitverkorenen zalig te maken en het verbond der genade waarin God met de gelovigen en hun kinderen Zijn verbond heeft opgericht. Degenen die spreken over de twee verbonden, zien het verbond der genade en het verbond der verlossing in feite als hetzelfde verbond. Zij gaan er vanuit de het verbond der genade is opgericht niet met de gelovigen en hun kinderen, maar met de uitverkorenen.

Kernvraag is hier of de belofte van het genadeverbond voor iedereen (dus alle gedoopten gelden) of niet. De achtergrond van de leer van drie verbonden geeft naar mijn gedachte de bijbelse lijn aan dat het verbond met Abraham en zijn nageslacht is opgericht. De opvatting in de leer van de twee verbonden is dat Gods belofte bij de doop niet voor alle gedoopten dezelfde is, want de beloften zijn vermaakt aan de uitverkorenen. In de leer van de twee verbonden ligt het gevaar dat we de betekenis van de doop alleen gaan reserveren voor de uitverkorenen, al moet ik eerlijk zeggen dat je ook met de twee verbonden de betekenis van de belofte en van de doop voor alle kinderen en jongeren van de gemeente naar voren kunt brengen.  Lees maar de preken van de Erskines of Boston.

Wie met de twee verbonden de belofte van de doop laat gelden voor iedere gedoopte, staat niet ver van iemand die deze bijbelse lijn tot uitdrukking brengt onder woorden brengt met drie verbonden. Bij beide opvattingen gaat het erom dat de gedoopte alleen door persoonlijke wedergeboorte en bekering deel krijgt aan de vervulling van Gods beloften. Wedergeboorte en geloof zijn een gave van God.  Er zijn tweeërlei kinderen van het verbond. Kinderen die door een waar geloof de Heere Jezus zijn ingelijfd, dus de ware gelovigen en kinderen die door ongeloof en onbekeerlijkheid hun eigen weg gaan, ondanks het verbondsteken op hun voorhoofd en de inhoud van Gods verbondsbeloften niet ontvangen.

Ds. H. Polinder

  • Geboortedatum:
  • Kerkelijke gezindte:
    Christelijk Gereformeerd
  • Woon/standplaats:
    Urk
  • Status:
    Inactief

Tags in dit artikel:

verbondsleer