Begin van de overgang

M. M. Methorst / 3 reacties

Vraag

Ik ben een vrouw van 41 en moeder van vier kinderen. Ik heb altijd een regelmatige menstruatiecyclus gehad. De laatste maanden merk ik dat de menstruatie begint met 26 dagen, waarbij ik een klein beetje, vaak wat bruin bloed verlies, waarna het dan met 28 dagen begint, zij het wel heftiger. Maar nu merk ik dat het wel vijf dagen duurt voor het echt losbarst, dan wel heftig. Het begint met 28 dagen dat ik elke dag wat helder bloed verlies (niet eens een maandverband nodig), het komt ook traag op gang. Kan dit het begin van de overgang zijn?

Antwoord

Beste vraagsteller,

Uw klachten hoeven niet het begin te zijn van de overgang. Want het menstruatiepatroon en de cycluslengte van de vrouw kunnen in de loop van het leven veranderen zonder dat het consequenties heeft. Echter als het onregelmatiger worden van de cyclus toch wel samenhangt met de overgang, duurt het gemiddeld dan nog steeds vier jaar (met een spreiding  van 0-8 jaar) voordat de daadwerkelijke menopauze is opgetreden. Wanneer de cycluslengte langer dan 42 dagen is geworden komt de menopauze vaak binnen 1-2 jaar.

Ten tweede krijgt 80 procent van de vrouwen in de overgang te maken met opvliegers. Dit zijn plotselinge, kortdurende, hevige warmte-aanvallen. Daarnaast krijgt 25 procent van de vrouwen ook te maken met het droger worden van het slijmvlies van de vagina. Hierdoor kan vrijen onaangenaam worden, en ook pijn doen. Andere klachten die passen bij het droger worden van de vagina zijn jeuk en een veranderde afscheiding.

De arts kan de diagnose stellen op basis van de klachten van de patiënt en de leeftijd. Aanvullend hormonaal onderzoek in het bloed heeft geen meerwaarde en kan ook geen voorspelling geven over (het beloop van) de overgang. Mocht u er veel hinder van ondervinden, kan het ook goed zijn om toch eens een afspraak te maken bij de huisarts.

Met vriendelijke groet,
Martijn Methorst

Tags in dit artikel:

menstruatieovergang
3 reacties
drj
Deze klachten passen eerder bij vleesbomen, als is van een afstand de overgang natuurlijk nooit helemaal uit te sluiten.
Catherine
Bijzonder dat de overgang bij vrijwel elke vrouw anders begint en verschillend verloopt.
Vaak gaat wel een bepaald patroon van oma>op moeder> op dochter over. Vraagstelster: als je moeder nog leeft, (of je oma) zou je hen kunnen vragen hoe hun overgang begon en verliep, dat geeft vaak al antwoorden.
@drj: ik denk niet dat dit klachten zijn die bij een vleesboom horen, want dan heb je heftige en langdurige vloeiingen en daar heeft vraagstelster het niet over. Alleen "heftiger bloedverlies".
Maar wat is heftiger?
Als je 41 bent en de menstruaties worden onregelmatiger, moet je dus nog steeds verdacht zijn op zwangerschap!
Mijn moeder dacht dat ze in de overgang was geraakt omdat haar menstruatie stopte, maar toen kwam ik er aan, moeder was 44!
drj
Bruine ofvleesnatachtige afscheiding voor of na de normale menstruatie, vooral als die hevig is, is typisch voor myomen. Verder sluit ik me bij Dhr. Methorst aan: een bezoekje aan de huisarts kan nooit kwaad.