Als God bestaat, waarom zijn er dan oorlogen?

Ds. H. Polinder / Geen reacties

Vraag

Op mijn nieuwe opleiding hebben we tijdens de Godsdienstles weleens discussies of God werkelijk bestaat. Voor mij is dat zeker. Maar mijn klasgenoten zeggen: als God bestaat, waarom zijn er dan oorlogen? Ik weet niet wat ik daarop moet zeggen. Mijn klasgenoten zijn dan ook bijna allemaal onkerkelijk. Weet u misschien wat je in zulke situaties voor antwoord kunt geven?

Antwoord

Het is een hele herkenbare vraag. Toch zijn wij mensen altijd geneigd om aan de verkeerde kant te beginnen. Wij moeten mensen proberen te laten zien dat God niet de schuldige is van alles wat er in deze wereld gebeurt. Wij mensen zijn zelf helemaal verantwoordelijk. De oorlogsdaden van mensen komen niet voor rekening van God, maar voor de mens zelf, die ze gedaan heeft. Je kunt niet heen om de zondeval waardoor de mens geneigd is tot alle kwaad, en daar kun je God nooit de schuld van geven.
Wanneer je met mensen in aanraking komt, die met deze vragen naar je toe komen, probeer dan vooral te proeven of mensen werkelijk met deze vraag zitten. Soms heb ik de indruk dat deze vragen nogal eens gesteld worden om verder er maar niet over hoeven na te denken of God bestaat. Het is zo'n gemakkelijk en goedkoop excuus om God te kunnen negeren.
Het kan ook zijn dat mensen echt met deze vraag zitten. We zullen dan moeten laten zien dat God de mens geschapen heeft als een verantwoordelijk wezen, die verantwoordelijk is voor zijn eigen daden.
Tegelijk komt dan natuurlijk ook de regering van God in deze wereld aan de orde. Je zult voorzichtig moeten spreken over de toelating van God. God laat de zonde en de ongerechtigheid en de oorlogen toe, maar het is wel een tijdelijke zaak. Straks komt de dag dat God Zijn oordeel zal laten gaan over alle goddeloosheid en dan zal voor een ieder duidelijk zijn dat God de zonde en de oorlogen nooit zomaar heeft toegelaten. Hij is bezig met Zijn plan te volvoeren in deze wereld.
Het is moeilijk om in een gesprek met ongelovigen dit duidelijk te maken. Laat daarom je antwoord doortrokken zijn van een persoonlijk geloofsgetuigenis. Laat merken dat het voor jouw een troost is dat God deze wereld regeert, ondanks alle ellende en ongerechtigheid. Hij leidt deze wereld naar het doel, nl. de nieuwe hemel en de nieuwe aarde waarop gerechtigheid woont.
Dat vraagt van jou een persoonlijk geloof in de Heere Jezus. Dat is zo belangrijk om een gesprek met ongelovigen aan te gaan. Heb je zelf de Heere lief? Dan kan en wil de Heere je getuigenis gebruiken om anderen te laten zien hoe goed het is om deze God te kennen in een wereld vol dreiging en onzekerheid.

Ds. H. Polinder