Met de billen bloot

drs. N. Wolswinkel / 21 reacties

Vraag

Ik zit met een akelig probleem. En eigenlijk vind ik het ook een beetje genant om het hier er over te hebben, maar om naar de huisarts te gaan doe ik ook liever niet. Het probleem is dat ik veel en vaak last heb van grote (en heel soms kleine) puistjes. Ze lijken een beetje op steenpuisten en ze doen ook geregeld behoorlijk zeer en zeker omdat ze op mijn billen zitten. Heel soms ook op mijn rug, schouder of gezicht, maar daar heb ik niet zo’n last van. Ik heb ze altijd al gehad. Daar is nooit wat aan gedaan toen ik nog een kind was. Maar toen waren ze ook niet zo pijnlijk. Nu droog ik ze uit met sudocreme of in een sodabad, maar omdat ik ook eczeem en een extreem droge huid heb, is dat niet handig. Weet iemand wat ik er aan kan doen, want ik ga liever niet naar de dokter. Dan moet ik met mijn billen bloot en dat vind ik helemaal niet fijn.

Antwoord

Inderdaad een akelig probleem. Er is vast iets aan te doen, maar ik denk niet dat de dokter ongezien gaat behandelen. Advies dus: toch naar de huisarts, op een moment dat het heftig is.

Drs. N. Wolswinkel

21 reacties
Jane22
Je zou ook Nestosyl crème kunnen gebruiken, vond ik altijd fijn tegen puistjes in het gezicht, het droogt in ieder geval minder uit. Verder iets gebruiken om het bloed te zuiveren, m.a.w. iets aan de oorzaak doen, advies zoeken in de richting van voeding en reiniging. Succes en sterkte ermee!
Schans
Als je het echt heel lastig vind om je billen te laten zien aan de huisarts. Kan je er voor kiezen als je een zelfde soort puist op je rug/schouder en gezicht. Om deze dan te laten zien aan je huisarts. Dan kan je er zelf voor kiezen om te zeggen dat je er ook last van heb op je billen maar dat je deze liever niet laat zien.
Schans
Heb je katoenen ondergoed? Katoen neemt vocht goed op, broeit niet en ventileert. Synthetisch ondergoed is een voedingsbodem voor schimmels.
drj
een vrouwelijke arts misschien?
tja
Hopelijk is de vraagsteller een man, want een uitstrijkje lijkt me ook lastig en hopelijk krijgt hij geen prostaatklachten enz.
Huisartsen zijn er o.a. voor dit soort klachten.
Lynkes
Ow, dat probleem herken ik. 'k Heb het al sinds dat ik 6 ben, inmiddels 'weet' k niet beter. Maar het is wel erg vervelend en zeker pijnlijk (bij bijv. fietsen).
Katoenen ondergoed helpt bij mij ook niet, misschien bij jou (vraagsteller) wel, en naar de dokter wil k ook niet. :-)
Behalve als ik er echt dag in dag uit last van ga krijgen, dan zal 'k wel een keer gaan.
Antonia
Maak desnoods een foto van de puisten en leg het aan de huisarts voor ter beoordeling. Als het steenpuisten zijn is het zeer besmettelijk, ook voor anderen.
Ermelo
Ik wil de huisarts nog wel eens ontmoeten die tevreden is met een foto van de puisten, of die een diagnose van veel/erge puisten stelt aan de hand van een kleintje op de schouder.
Er is geen ontkomen aan, de billen moeten bloot. En dat is niet leuk. En dat wil niemand. Maar de dokter heeft wel ergere dingen gezien. Misschien tijd om volwassen te worden.
Antonia
Via www.huidconsult.nl kun je gratis online advies vragen aan een dermatoloog aan de hand van een digitale foto.
Ermelo
Bij huidconsult krijg je wel advies, maar geen behandeling. Dus zul je daarna toch naar je dokter moeten gaan.
Hartje3
Ermelo,
Niet voor iedereen is dit makkelijk om je zomaar uit te kleden voor een dokter.
Wie weet wat er met de vraagsteller is gebeurd waardoor ze traumatische ervaringen heeft opgelopen!?
Dus tijd om volwassen te worden vind ik totaal niet passen in deze situatie!!!!
twijfelaar
Een arts is een vertrouwenspersoon, vertrouw je je arts niet zoek dan een andere. Die man of vrouw heeft weet ik het hoeveel billen gezien, gewoon gaan dus. Desnoods vertel je hem dat je daar problemen mee hebt.
denkna
We mogen ons als refoweb bezoekers wél een beeld vormen van uw bepukkelde billen, maar de dokter mag ze níet zien. Ik zou het omdraaien!
Catherine
Wij kregen vroeger thee, getrokken van sassafras, te drinken. Dat kocht moeder bij de ouderwetse drogist, met de gaper aan de gevel. Misschien dat een reformhuis het nog in huis heeft.
Ineke
Inderdaad niet erg volwassen om deze vraag hier te stellen. Een arts ziet elke dag van alles en nog wat langskomen dus daar kunnen die billen van u echt nog wel bij! Daarnaast als je er echt last van hebt overwin je die schroom wel voor een luttele minuut.
Bedenk dat er op dat vlak zat mensen zijn met klachten dus de arts is veel gewend....
Hopelijk krijgt u nooit last van aambeien ;-)
Jello
Hoeveel blote billen ziet een dokter per dag, per jaar, in zijn hele loopbaan? Meid, die billen van jou vindt hij helemaal niet interessant, het is voor hem een routine werkje, hij wil enkel de kwaal zien. Misschien moet je een stukje trots opzij zetten, of is er wat meer nuchtere volwassenheid nodig van jouw kant? Zet die knop dan om, in je eigen belang. Heerlijk toch als hij een middeltje heeft en jij bent van je kwaal af? Houdt dat voor ogen als je gaat en het heel eventjes moet onder gaan.
Samanthi
Kind overwin je schaamte en ga gewoon naar de huisarts.
Vertel dat je het heel moeilijk vindt, dat helpt vaak al.
Veel sterkte
juni
lekker in de soda.daarna met talkpoeder
bosbessensap drinken en zure haring,citroentjes eten
zonder suiker,bv met sinasappelsap.
appelsap drinken

kan helpen
help het niet[wel drie maanden proberen] dan naar de dermatoloog bv.
vijf x p dag schoon goed aantrekken,evt met dettol wassen
simpel
juni
vragensteller, k vergeet te zeggen, drie x p dag goed groente eten,met stukje vlees,eitje [ beide 1xpdag ]geen groente aanmaken! zo uit het water[went wel.maar 3x een zure haring kan,mits u er tegen kunt.

en soya yoghurt

als u echt steenpuisten hebt...direct naar de dokter!

de bosbessensap zonder suiker[went echt] en dagelijks uw vitaminepil.

u insmeren met Johannesolie kan fijn zijn.
lust u geen zure haring, dan toch maar proberen
juni
vragenstelle.r
u hoeft bij de dokter alleen op uw buik te liggen,trek een rok aan met elastiek,
dan hoeft alle kleding maar ietsje naar beneden hoor.
hoeft u niks uit te trekken.zeg gerust dat u dat niet wilt/erg vindt,
begrijpt zo,n arts best!
de dokter is binnen 5 min klaar met,,zien,,