Kerk van alle tijden en plaatsen

Ds. R. van de Kamp / Geen reacties

Vraag

Wanneer we ons voeden met het Brood van het eeuwige leven of wanneer we tijdens een viering ons geloof belijden, wordt gelukkig nog vaak gezegd dat we dit “in gemeenschap met de Kerk van alle tijden en plaatsen” doen. Echter is het toch zo dat dit niet slechts beperkt is tot de menselijke gemeenschap op aarde, maar juist ook de gemeenschap in de hemel (ja, zelfs met Christus zelf)? Volstaat de zin “in gemeenschap met de Kerk van alle tijden en plaatsen” of behoeft deze een aanvulling?

Antwoord

Beste vriend(in),

Persoonlijk vind ik het altijd indrukwekkend om het geloof te belijden in gemeenschap met de kerk van alle eeuwen of in gemeenschap met de kerk van alle tijden en plaatsen. Hierin wordt de gemeenschap en verbondenheid van de gelovigen onderling tot uitdrukking gebracht.

Is die gemeenschap dan alleen met de gelovigen op aarde? Ja, want in de hemelen zijn geen gelovigen! En dat klinkt je wellicht raar in de oren. In de hemel is echter geloven aanschouwen geworden. Daar hoeft het niet meer worden geloofd, maar wordt het gezien. Hier op aarde belijdt de kerk dat zij gelooft in de vergeving van de zonde. In de hemel heeft zij dat gekregen. Voor altijd! Hier belijdt zij dat zij gelooft in het eeuwige leven. In de hemel heeft zij het eeuwige leven gekregen. Is het werkelijkheid geworden. Zij hoeft in de hemel niet meer te geloven in de wederopstanding van het vlees. Daar wordt met lichaam en ziel God groot gemaakt. Dus aanvulling van de zin “in de gemeenschap met de Kerk van alle tijden en plaatsen” is niet nodig. Zie jij er ook naar uit dat geloven overgaat in aanschouwen?

Met hartelijke groet en Gode in alles bevolen,
Ds. R. van de Kamp

Lees meer artikelen over:

apostolische geloofsbelijdeniskerk