Mannenbijbel en vrouwenbijbel

drs. I. A. Kole / 3 reacties

Vraag

Tot mijn verbazing las ik dat de HSV bezig is met een heuse mannenbijbel en vrouwenbijbel. Kunt u mij uitleggen waarvoor deze bijbels nodig zijn? Ik zie het nut er niet van in.

Antwoord

Er wordt door de uitgever Royal Jongbloed Heerenveen onderzocht om  een mannen- en vrouwenbijbel samen te stellen onder hun eigen verantwoordelijkheid. Daarvoor maken ze gebruik van de tekst van de HSV. De afweging is dat de mannen en vrouwen van 30 t/m 50 jaar behorend tot de bijbelgetrouwe kerken en bewegingen, veel andere vragen en problemen hebben dan de generatie boven deze leeftijdsgrens. De praktijk zal aangeven of er vraag naar is.

Drs. I. A. Kole

3 reacties
hansa
De aanduiding mannenbijbel en vrouwenbijbel vind ik nogal kwalijk.
Er worden in de Bijbel 2 wegen voorgesteld naar onze eeuwigheidsbestemming en dat zijn niet een weg voor mannen en weg voor vrouwen, maar een smalle en een brede weg.
Bovendien is het niet enkel alléén de Schrift (Sola Scriptura), maar ook gehéél de Schrift (Tota Scriptura).
Johnvb
@hansa:
Ik denk dat je het niet begrepen hebt: én de mannenbijbel én de vrouwenbijbel is gewoon de gehele bijbel van Genesis 1 tot en met Openbaring 22 in de herziene Statenvertaling alleen dan met uitleg en aantekeningen speciaal bedoeld voor mannen en voor vrouwen.
Men denkt dat daar behoefte aan is, omdat men denkt dat vrouwen andere uitleg nodig hebben dan mannen.

Het is ook geen initiatief van de HSV zelf, maar van Royal Jongbloed, de uitgever, die de herziene Statenvertaling gebruikt voor deze versie.

Overigens vind ik het een rare gedachtekronkel, maar goed, commercie doet veel en wil veel, er moet zelfs aan de bijbel verdiend worden.
Gerard314
Is inderdaad een raar plan die mannenbijbel en die vrouwenbijbel. Misschien is wel geld mee te verdienen maar er worden nu al veel raar grappen over gemaakt...
De dwaze schare kondigt bijvoorbeeld aan dat er nu ook een versie voor huisdieren komt.