Alles staat al vast

Redactie Refoweb / 2 reacties

Vraag

Er wordt vaak opgeroepen om te bidden en bijbel te lezen om bekering. Er wordt dan ook vanuit gegaan dat dit het gewenste effect sorteert. Mijn vraag is: hoe moeten we dit zien in het licht van de predestinatieleer? Want als je vanuit deze leer doorredeneert, zou je kunnen zeggen dat bidden geen zin heeft, want alles staat toch al vast. Als je uitverkoren bent, dan is bidden overbodig, want je komt er toch wel. En als je verworpen bent, dan heeft bidden geen zin, want je raakt toch nooit bekeerd. Twee mogelijke oplossingen zijn: -Het bidden is zelf ook gepredestineerd. -Het alles-staat-toch-al-vast-denken klopt niet. Welke is juist? Als ik in de Bijbel lees over de uitverkiezing, dan staat er veel over geschreven, maar eigenlijk nooit als een noodlot zoals wij het hebben gemaakt. Hebben we het niet te veel een dichtgetimmerd systeem gemaakt?

ADVERTORIAL

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

In Egypte is het steeds lastiger om rond te komen. Voedselprijzen rijzen de pan uit. U kunt het verschil maken door een voedselpakket voor een gezin van Egyptische christenen te kopen, die wij uitdelen ter plaatse. Heel praktisch willen we hiermee handen en voeten geven aan de opdracht van God om de armen te voeden.

Doet u mee?

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

Antwoord

Er zijn al veel antwoorden verschenen over dit thema. Zoeken op ‘predestinatie’ en ‘uitverkiezing’ leveren diverse resultaten op.

Redactie Refoweb

  • Kerkelijke gezindte:
    Divers
  • Woon/standplaats:
    Divers
  • Status:
    Actief
  • Bijzonderheden:

    Mailadres: vragen@refoweb.nl

2 reacties
lydian
Sterker nog! God bid ons! Alsof God door ons bad, laat je met God verzoenen!
Als we over verkiezing lezen is het als troost bedoelt.
Helaas, wat word het misbruikt. Geloof maar gewoon eenvoudig dat God meent wat Hij zegt!
En denk dan aan bvb joh 3:16, alzo lief heeft God de wereld gehad dat Hij Zijn eniggeboren Zoon gegeven heeft, opdat een ieder die in hem gelooft niet verloren gaat , maar eeuwig leven heeft!
God roept je, het is geloofsgehoorzaamheid als je komt! Zoals het ook in de laatste verzen van romeinen staat, om hen tot geloofsgehoorzaamheid te brengen.
drj
Het antwoord op je laatste vraag: ja.