Koopverslaving

C. M. Chr. Rots - de Weger / 6 reacties

Vraag

Sinds kort ben ik erachter dat ik vermoedelijk een koopverslaving heb. Hoe kan ik dienstbaar en normaal met m'n geld omgaan? Het is trouwens niet dat ik dure dingen of zoiets koop, maar ik hou nogal van winkelen en ik merk dat ik meer zou kunnen sparen!

Antwoord

Beste vraagsteller,

Wat vind je er van om jezelf eens goed aan te pakken of toe te spreken? Ga winkelen met een beperkt geldbedrag in je portemonnee, of zelfs zónder knip. Schrijf op, waar je je geld aan zou wíllen uitgeven. En ook, waar je het daadwerkelijk aan besteedt. Zijn dat nuttige zaken, dan is het oké. Zijn dat overbodige dingen... breng ze terug naar de winkel!

Hoeveel zou je willen en kunnen besparen? Zet dat geld al vóór het uit te geven op een spaarrekening, of doe het in de collecte-voor-het-goede-doel.

Sterkte ermee!,
Marijke Rots

Tags in dit artikel:

matigheid
6 reacties
andrew
Wat helpt is voor je iets ziet dat je wilt kopen je drie dingen af te vragen:

1. Heb ik het nodig?
2. Is de prijs/kwaliteitsverhouding goed?
3. Wordt ik er gelukkiger van?

Bij 2 of 3 keer ja, kopen en anders laten liggen!
Toetsenbord
@ andrew Ik weet zo veel waarvan de prijs/kwaliteitverhouding goed is en waar ik gelukkig van wordt, maar waarvan ik toch vind dat ik het beter kan laten staan.

Ik denk dat je bedoelt is het antwoord op jouw vraag 1 ja en nog ten minste nog 1 ander antwoord ook ja, dan kopen en anders laten liggen.
tien
3x ja, dan pas kopen!!
Toetsenbord
Nee, want er zijn dingen die ik nodig heb, maar niet in een juiste prijs/kwaliteitverhouding worden aangeboden. Ik weet dat ik teveel betaal, maar kan niet zonder.

Bovendien zijn er dingen die ik nodig heb, wel in een juiste prijs/kwaliteitverhouding worden aangeboden, maar waarvan ik niet persé gelukkiger wordt. Wellicht wordt ik van het nalaten van deze aankopen wel ongelukkiger.
mortlach
Het is natuurlijk lastig op te maken uit zo'n korte vraag, maar als je werkelijk denkt dat er sprake is van verslaving, dan is de vraag wat je met het gedrag probeert te bereiken of te vermijden.

Gedrag aanpakken zonder de onderliggende reden te begrijpen en weg te nemen, leidt gegarandeerd tot frustratie en mislukking.

Als je echt zicht op je huishoudboekje wilt krijgen, kun je budgetteringssoftware zoals You Need a Budget (YNAB) gebruiken. Dat is 50 euro die je in no-time terugverdient. Je kunt namelijk dan namelijk aan het begin van de maand een categorie aanmaken voor 'winkelen' en als het geld dat je daaraan toewijst op is, is het op. Het vergt wel wat wilskracht, maar het maakt alles echt 100% inzichtelijk.
3parels
Koopverslaving heeft altijd te maken met niet om kunnen gaan met verdriet en angst. Om het vervelende gevoel weg krijgen, kopen ze iets waardoor ze weer even blij zijn. Ook zien ze overal waarde in of denken het in de toekomst te kunnen gebruiken.

Ik zou zeker adviseren professionele hulp te zoeken.