Trouw aan kerkverband

Ds. W. C. Meeuse / 1 reactie

Vraag

Ik zie nogal eens het advies voorbij komen in deze vragenrubriek dat men trouw moeten blijven aan het eigen kerkverband omdat God hen in die gemeente geplaatst zou hebben. Hierover heb ik een aantal vragen. 1. Geldt dit advies om trouw te blijven dan ook voor iemand die in bijvoorbeeld een evangelische, Lutherse, oud-katholieke, anglicaanse, remonstrantse gemeente 'geplaatst' is? Of is het een makkelijke manier om iemand binnen het eigen kerkverband te behouden? 2. Is het werkelijk Gods wil om christenen in verschillende 'kerken' te plaatsen? Hoe is dat te rijmen met het afscheidsgebed van Onze Lieve Heer (Johannes 17)? 3. Geldt “wat God heeft verbonden, moet de mens niet scheiden” Markus 10:9 (en soortgelijke teksten) ook voor de gemeenschap der heiligen, de Kerk, namelijk het lichaam van Christus waarvan wij door het doopsel deel uit maken en zo met elkaar verbonden zijn? 4. Als een man zijn vrouw heeft verlaten omdat hij een andere vrouw meer de ware vond, hoort hij die nieuwe vrouw dan trouw te blijven of zal hij toch de stap moeten nemen om terug te keren naar zijn eerste (en echte) vrouw? 5. Mogen we er op vertrouwen dat God’s Zoon van het begin van de wereld tot het einde de Kerk zal beschermen, onderhouden en trouw blijven?

Antwoord

Voordat ik inga op de gestelde vragen eerst dit: het bestaan van zoveel; verschillende -reformatorische- kerken mogen we nooit als een gegeven accepteren. Kerkscheuringen zijn uit den boze (en van de boze). Het gaat er wel om dat een kerk (gemeente) als belijdenis Gods Woord (de Bijbel) aanvaart. Nu de vragen:

1/2. Als je tot de overtuiging komt dat je in de kerk of gemeenschap waarin je geboren bent een leer wordt voorgestaan die niet naar Gods Woord is, kan dat een reden zijn om naar een ander kerkverband over te gaan. Als dit niet het geval is, wordt van ons verwacht dat we trouw zijn en blijven op de plaats waar de Heere ons gesteld heeft (Joh. 17:21). Daarom hebben we elkaar op te zoeken. Kerkscheuringen in het verleden hebben vaak menselijke trekken en soms weinig te maken met werkelijke Godsvrucht.

3. De aangehaalde tekst gebruikt Jezus in verband met het huwelijk tussen man en vrouw. Maar ook de gemeenschap der heiligen mag niet verbroken en verscheurd worden.

4. Naar een andere vrouw gaan terwijl je getrouwd bent, dan pleeg je overspel. De verlaten vrouw mag volgens de Heere Jezus  ook niet trouwen (Matt 5:32). Terugkeer naar de eerste vrouw is geboden en moet mogelijk zijn in de weg van schuldbelijdenis en schuldvergeving.

5. Ja zeker, zoals de Heere beloofd heeft: Ik ben met u al de dagen tot de voleinding der wereld (Matt. 28:20).

Ds. W. C. Meeuse

Lees meer artikelen over:

kerkkeuzeverdeeldheid
1 reactie
juni
vragensteller,ik weet het niet
moet denken aan de vraag,bv met dopen of belijdenis
de leer die alhier geleerd wordt.moet men ,,ja,, op zeggen

maar...komt er soms een volgende prediker,dan kan het zijn,dat hij een heel andere leer brengt.
en dat in dezelfde kerk.
kben benieuwd naar de antwoorden,die u evt. krijgt.

ik vraag me vaak af,wat is waarheid